Nettdebatt – en seier for demokratiet?

I dagens Aftenposten debatterer debattant og blogger Heidi Helene Sveen (alias HvaHunSa) om nettdebatt. En debatt om en debattform som er tilgjengelig og fri for alle. Det eneste sanne debattforum. Måtte den skape debatt!

Et velformulert innlegg, helt etter mitt hjerte, som fortjener innramming og opphøyelse til herligheten. Det er ingen som skriver setninger som: «de etablerte autoriteters kolonisering av det offentlige ordskiftet…» lenger. Men nok om formulering, og mer om tema.

Det er uten tvil slik at oppblomstringen av nettdebatter og blogger representerer en stor seier for demokratiet. De siste årene har vi fått en unik mulighet som ikke var der før. Vi kan snakke med store deler av gjengen, kretsen, Norge, ja verden, direkte, hele tiden.

Igjen må jeg bare føre meg inn i enighetsprotokollen til hva hun HvaHunSa sa:

Det å kunne delta med egen stemme i en selvstendig dialog med samfunnet rundt, vil stimulere til meningsdanning, fellesskapsfølelse og personlig utvikling.

Jeg ser nå at dette blogginnlegget blir en øvelse i «klipp-og-lim», men av og til kan det være deilig å hete Dieter Neuendorf, og bare dilte etter Wirkola – sølv er ikke nederlag. Jeg har også sett med glede at dagens generasjon (nettgenerasjonen som er oppvokst uten kjennskap om et samfunn uten Internett) er langt mer øvet i å avkle forsøk på overtalelse enn tidligere generasjoner. I innlegget Dagbladet-koden som min kollega skrev for noen dager siden, ble det en het dabatt om Dagbladets stadig avslørte forsøk på kynisk manipulasjon av leserne sine.

En borgerplikt?
I Wikipedia står det en fin definisjon på hva et statsborgerskap innebærer (på engelsk)

Citizenship is membership in a community (originally a city or town but now usually a country) and carries with it rights to political participation; a person having such membership is a citizen … Citizenship status often implies some responsibilities and duties under social contract theory. «Active citizenship» is the philosophy that citizens should work towards the betterment of their community through participation … and other such efforts to improve life for all citizens.

Deltagelse i nettdebatter, blogging og forøvrig all tilstedeværelse på Internett er bemerkelsesverdig lik i definisjonen – i hvert fall et velfungerende et.

Så avslutningsvis må jeg bøye meg i støve og kaste meg på i debatten FOR nettdebatten, og si meg så utrolig enig i at passivitet er vår tids største trussel mot demokratiet, og at det derfor er en befrielse å se at det som utfolder seg på nettet i dag, er alt annet en likegyldighet. Vi tar våre pliker som aktive borgere alvorlig.

@HvaHunSa: Måtte du få rett i din spådom om at nettdebatter og blogger blir den viktigste forbindelseslinjen mellom folkets egenopplevde virkelighet og maktapparatet som skal forvalte og utvikle demokratiet.

6 svar til Nettdebatt – en seier for demokratiet?

  1. HvaHunSa sier:

    Himmel og haven, jeg har ikke rødmet slik siden jeg som konfirmant stod på kne foran presten, lettere skjelven og med en sømmelig knekk i nakken :-D

  2. Espen sier:

    Er enig i alt du skriver.

    Men for at bloggere virkelig skal bli slagkraftige må de stå sammen og bli samlet på ett sted. Slik jeg ser bloggingen i dag foregår den på mange forskjellige nivåer, uten et nettverk som knytter dem sammen. Vi skulle hatt ett nettsted i Norge hvor alle bloggere poster sine innlegg (gjerne mitt), deltar på diskusjon og videreutvikling i bloggesjangeren.

    I dag er bloggesamfunnet i Norge, og gjerne også ellers i verden, meget uoversiktlig for de som kommer utenfra og vil oppleve sterke, personlig meninger fra en ikke-offentlig person. Dersom det ikke finnes et system for å velge fram hvilke blogger som er mest betydningsfulle, hvordan skal vi kunne vite hva som betyr noe for de på grasrota?

    Jeg vil si at nettet er en seier for demokratiet, det har utløst betydelige mengder med muligheter for nesten alle; både i demokratiske og ikke-demokratiske samfunn.

    Liker denne posten veldig godt. Fortsett slik! :)

  3. @HvaHunSa – Fint! Da har jeg oppnådd mye… Men gode innlegg fortjener skryt. Som du skriver: passivitet er vår tids største trussel mot demokratiet, og vi ønsker jo ikke diktatur. Fortsett og skriv slik.

    @Espen – Du har et godt poeng. Hadde vært en kul idé og startet en skikkelig norsk power-blogger site der man samler aktive bloggere, eller i hvert fall en portal som kan bli en referansekilde for andre som ønsker å bli inspirert (også journalister). Synes ikke sider som Kudos, Bloggrevyen ol. fungerer tilstrekkelig i dag. Kunne vi fått til en god versjon av Technorati på norsk?

  4. curly sier:

    Som en nokså fersk blogger med mye på hjertet, ser jeg absolutt verdien av å kunne få en god versjon av Technorati på norsk. Jeg ser for meg at bloggsamfunnet i større grad kan brukes til feks nettverksbygging, jobbjakt og ansettelser (om det ikke var slik en omstendelig prosess å orientere seg i denne sfæren). Flere av mine pasienter har syslet med tanker om å starte et bloggernettverk for psykisk syke, men dessverre opplever de det vanskelig så lenge kunnskapen om hvordan ikke er lettere tilgjengelig.

  5. Tor Amundsen sier:

    Sølv er ikke nederlag, det er nedslag….litt lenger oppe i bakken. Dermed får man skli mere av unnarennet, og bedre tid til å tenke.
    Personlig ser jeg at bloggeland, eller hva man nå skal kalle det, er et sammensurium av alt. Det synes jeg er helt greit. Jeg finner i alle fall gode innlegg om det meste. Nå er jeg speielt ute etter de som enten kan gi meg en sanseopplevelse med bilder og vakker tekst, eller de som kan få fram en latter eller i det minste et smil.
    Det er nok sånne oppblåste meningstyranner som strør rundt seg med Kant og hans like for å krydre sine skrivelser. Faktisk synes jeg manfoldet er styrken. Gud forby nettverk her og, altså. Det er en fare for demokratiet det. Hvem skal for eksempel bestemme hvem som skal slippe inn.
    Men det er nå bare min mening, og jeg sykler mer enn jeg blogger.

  6. Cirkus sier:

    Olè – Very good :-D

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

