Ny statlig informasjonspolitikk – kjør debatt

hgr_opera2_200x143Fornyingsminister Heidi Grande Røys har i dag lagt frem et utkast til ny statlig informasjonspolitikk.

- I all sin kommunikasjon skal staten legge vekt på åpenhet og medvirkning, og staten skal nå ut til alle. Folks krav til staten har økt de siste årene. I dag forventer innbyggerne raske svar, åpenhet og at vi tar i bruk nye kanaler. Derfor er det på tide at vi får en kommunikasjonspolitikk som svarer på utfordringene, sier Grande Røys.

Etter en rask gjennomlesing er det tydelig at det er et ønske om dialog med borgerne. Dessverre er det vanskelig å se hvordan det ønsket skal omsettes til handling. Selve ordet dialog er kun nevnt to ganger, en gang i innledningen og en gang i et avsnitt om internkommunikasjon. Jeg savner en presisering i selve politikken av hvordan offentlige kommunikatører ønsker å ta i bruk ny teknologi og gå over til reell kommunikasjon.

Selve denne høringen burde jo være en gylden sjanse! Staten jobber også med retningslinjer for sosiale medier, og da lurer jeg på hvorfor de ikke bruker anledningen til å teste dialog? Hvorfor er ikke denne høringssaken lagt ut på en blogg eller på en wiki hvor vi kan diskutere den åpent?

Siden staten ikke har gjort det, så gjør vi det. Her finner du høringsutkastet og kommenter gjerne på bloggen vår. Vi lover å sende inn alle innspill til fornyingsministeren.

Oppdatert 3. april: Gledelig utvikling, Fornyingsdepartementet har startet en blogg hvor alle kan kommentere høringsutkastet til ny statlig informasjonspolitikk. Bra! Da foreslår jeg at det neste blir en konferanse om statlig informasjonspolitikk med en god debatt.

About these ads

3 svar til Ny statlig informasjonspolitikk – kjør debatt

  1. fjoseberg sier:

    Slik jeg ser det er det litt merkelig med en felles stalig kommunikasjonspolitikk. Et departement, et direktorat (Lånekassen?) og for eksempel Forsvaret er stalige, men har forsjellige mandater i samfunnet.

    Jeg er ikke sikker på om det er riktig at de alle skal legge seg på en felles linje hva gjelder kommunikasjon med folk flest. Noen kommunikasjonsverktøy representerer stor grad av åpenhet og passer til en gitt statlig virksomhet i et gitt øyeblikk, mens andre stalige virksomheter kanskje vil oppleve at ren enveisinformasjon er det riktige ved en reek anledninger.

    Skal Staten alltid nå ut til alle?

  2. Jeg synes dette er veldig positivt. Med 5 års erfaring som webredaktør i en statlig etat er mitt inntrykk at nettopp forankring av en felles informasjonspolitikk er riktig vei å gå.

    Særlig kapittel 3.3 er spenstig. Kanskje litt mye «bør» i stedet for «skal», men som et høringsutkast er dette bra.

    Måten ansvaret skal fordeles utover Statsapparatet via ledere er klokt, men her blir det nok et spørsmål om hvorvidt det er mulig – eller ønskelig – med en felles forståelse av hvordan blant annet sosiale medier skal benyttes. Derfor vil nok praksis variere fra etat til etat, men grunntanken er viktig – dette *skal* gjøres og det *skal* tuftes på prinsipper om åpenhet og tilgjengelighet.

    At tiltak «bør» evalueres i etterkant og at man «bør» ha kunnskap om målgruppene blir derimot for tynt. Det bør stilles tydeligere krav til brukerundersøkelser og kvalitetssikring for å sikre at Staten lytter til massene og bruker disse tiltakene til å skape et positivt omdømme.

  3. Almir sier:

    Syns det er positivt at staten/etatene går inn for en åpen dialog. Hvordan dette kommer til å fungere i praksiss gjenstår å se. Stå på!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: