Twitter kan svare på alt

I det siste har jeg merket en snedig utvikling. Hvis jeg lurer på noe — og da mener jeg nesten hva som helst — er ikke lenger Google det første stoppestedet. Ei heller Wikipedia, og slettes ikke leksikon. I stedet går jeg nå til Twitter.

Sånn på follower-fronten ligger jeg omtrent midt på treet med mine snaue 500 følgere. Mange har flere, mange har færre. Men så lenge man har med kvalitetsfolk å gjøre spiller ikke antallet veldig stor rolle. Det er mange fine mennesker der ute, og Twitter er et fantastisk verktøy for å finne dem og dele informasjon. Og folk er villige, ikke minst, noe Marius (@meriksen) fikk bevist da han under et foredrag lørdag ettermiddag sendte tweeten ”Holder foredrag om bla Twitter. Litt skepsis i salen. Kan dere sende meg en sms på 92035110 for å bevise at det virker.” Tjue minutter senere hadde han mottatt 82 sms. Meldingene rant inn fra både inn- og utland, og han fikk bevist at Twitter virker for en sal med 150 skeptikere.

Vi i Sermo har brukt Twitter mye til både arbeid og moro, og man kan til stadighet høre uttrykket ”Twitter kan svare på alt” på kontoret. Så jeg tenkte at jeg skulle teste dette, på vitenskapelig-ish vis. Hva om vi kjørte en twitterquiz? Ville folk kunne svare på spørsmålene, og det på kort tid — og uten å bruke hjelpemidler? En liten femspørsmålsquiz ble klekket ut, og sendt ut spørsmål for spørsmål under hashtaggen #twitterquiz. Spørsmålene var som følger: 1. Hvem har skrevet boka ”Vi kan alle bli den lille”? 2. Hva koster Aftenposten i løssalg? 3. a) Når var OL i Grenoble? b) I forbindelse med dette OL sang en utøver hiten «Alle kluter til» — hva heter utøveren? 4. a)To nye NATO-land for et par uker siden — hvilke? b)Hvor mange land er nå medlem av NATO? 5. Nammo på Raufoss skal produsere motorer for ESAs bæreraketter. Hva heter disse rakettene? Quizzen resulterte i fire av fem riktige svar. Det eneste spørsmålet Twitter ikke kunne svare på var faktisk nummer to, men det er vel ikke så rart med tanke på det i overkant analoge innholdet. Dessuten er jo Aftenposten i stor grad en abonnementsavis. Moralen er altså at Twitter kan svare på alt, og ikke nok med det — Twitter svarer med glede.

twitterquiz

 

Svar: 1. Ingunn Yssen, 2. 25 kroner, 3.a) 1968 b)Ole Ellefsæter, 4.a)Kroatia og Albania b)28, 5. Ariane

7 svar til Twitter kan svare på alt

  1. Dette er ikke akkurat overraskende. Når så mange hoder samles på et sted er det ikke den ting ingen av de kan svare på.
    jeg har personlig brukt mye tid på diskusjon.no som har fungert på akkurat samme måten. Personlig syns jeg det er bedre at folk spør om ting der ettersom at jeg mener det blir veldig uryddig når Twitter brukes for mye til å få svar på spørsmål fort.

    Men det er allikevel ingen tvil kasn være ekstremt nyttig i mange tilfeller, også når det er noe man lurer på.

  2. hehe, kreativ sjel han Marius;)
    Selv er jeg ganske ny på Twitter og vet ikke helt hva jeg synes, men jeg tror at jeg liker det.

  3. [...] Spørsmål om faktiske forhold kan beregnes ut i fra enkeltsvarene fra individene i nettverket Eksempel fra Twitter: #twitterquiz – Man kan få vel så gode svar på et spørsmål ved å spørre sin følgerskare [...]

  4. har laget en kommentar til noe av det du tar opp her: http://carlchristian.net/2009/05/05/utfordringer-og-muligheter-ved-nettdebatt-og-bruk-av-sosiale-medier/
    (overrasket over at det ikke kom auto-trackback…?

  5. [...] til brainstorming, innspill, kildesøk og lignende. Som kollega Rikke har funnet ut er det lite et godt nettverk på Twitter (f.eks.) ikke kan hjelpe deg [...]

  6. mads sier:

    Har jeg en kerste?

  7. mads sier:

    Hvad hedder jeg?

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

