Tenåringer er normale folk

teenagerNår man diskuterer tenåringers bruk av medier, uttrykkes det ofte en oppfatning om at de er for opptatt av tekstmeldinger og nettmedier til å bry seg om tradisjonelle medier. Men stemmer virkelig dette?

Ved å legge slike oppfatninger til grunn når man skal utvikle en strategi omkring tenåringer og medier, gjør man potensielt et par grunnleggende feil. For det første økes følelsen av at tenåringer er en slags mystisk gruppe som er helt annerledes enn oss. Og for det andre er det ikke nødvendigvis riktig. Det er lurt å begynne med å stille spørsmålstegn rundt slike oppfatninger. Ofte er resultatet at man kan nå tenåringer gjennom akkurat de samme kanalene man når foreldrene deres gjennom.

I rapporten ”How Teens Use Media” slår Nielsen hull på flere myter, og presenterer harde fakta om amerikanske tenåringer:

- Tenåringer ofrer IKKE fjernsyn for nye medier: Faktisk ser de mer på tv enn noen gang før. I USA har tv-tittingen økt med 6 % de siste fem årene.

- Tenåringer elsker internett – men bruker langt mindre tid på surfing enn voksne: Tenåringer er månedlig på nett i snitt 11 og timer og 32 minutter – langt under snittet på 29 timer og 15 minutter.

- Tenåringer ser mindre på video enn de fleste voksne, men lar seg lettere engasjere av reklamer: Tenåringer ser 35 % mindre på video på nett enn voksne i aldersgruppen 25-34, men husker reklamebudskap bedre når de ser tv-program på nett enn på fjernsyn.

- Tenåringer leser aviser, hører på radio og liker reklame bedre enn andre: Det er 44 % større sjanse for at tenåringer som husker en tv-reklame sier at de liker den.

- Tenåringer spiller videospill, men er like begeistret for musikk- og bilspill som de er av voldelige spill: Bare to av de fem mest populære spillene siden 2005 har voksen aldersgrense.

- Tenåringers favoritt tv-program, nettsider og sjangerpreferanser i alle medier, er som regel de samme som for foreldrene deres: Amerikanske tenåringers favoritt på tv i 2008 var American Idol; på nett var Google den mest populære siden, og generell drama er den foretrukne tv-sjangeren for tenåringer over hele verden.

Med andre ord er tenåringer normale folk. De også.

(Foto av Flickr-brukeren escapedtowisconsin, brukt under en Creative Commons Attribution-lisens.)

About these ads

5 svar til Tenåringer er normale folk

  1. Henning sier:

    Håpløs konklusjon av Sermo.
    Jeg leste med interesse innholdet i denne artikkelen. Det er derfor synd at dere ikke greier å sette den inn i en interessant sammenheng.
    Tragisk for Sermo egentlig, men for det første så er undersøkelsen utført blant amerikanske tenåringer. Og som dere forhåpentligvis vet så er det amerikanske mediebildet ikke direkte sammenlignbart med det norske. Dere begynner artikkelen med: «Når man diskuterer tenåringers bruk av medier, uttrykkes det ofte en oppfatning…» Det får artikkelen til å fremstå som om den har stor relevans for norske forhold. Det har den ikke.
    For det andre har dere kun oversatt konklusjonen i rapporten. Ikke satt den inn i en gjennkjennbar sammenheng.
    «Teens are people, too.» som det står i konklusjonen til Nielsen betyr ikke «tenåringer er normale folk», som dere skriver. Konklusjonen er at tenåringer også er folk, hva som er normalt sier ikke konklusjonen noe om.
    Det hadde vært interessant å se en slik undersøkelse gjennomført blant norske tenåringer. Men rapporten til Nielsen gir uansett endel viktige poenger som dere så korrekt påpeker. Dere bare bommer grovt i fremstillingen.
    Norske undersøkelser viser at tradisjonelle medier står sterkt blant ungdom. Det mest overraskende, og som kanskje er særnorskt, er at lokalavisen står sterkt når ungdom skal orientere seg i nyhetsbilde. En ting er i hvert fall klart: Ungdom er allsidige mediekonsumenter.

  2. tanketom sier:

    Einig i at det burde spesifiserast at det er «amerikanske» tenåringar det er snakk om. Td. er det norske mediabiletet mykje meir prega av aviser, vil tru det hadde spelt litt inn, samtidig har norske tenåringar betrakteleg mykje betre tilgang til breiband, noko eg vil tru påverkar både surfetid og surfemengde blant nordmenn.

    I Noreg var det også flest «vaksne» nordmenn som såg video på nettet, då det stort sett var arbeidsplassar som hadde raskt nok internett til å gjere det leveleg. No (gissar eg, har inga konkrete tal) vil eg tru det er annleis.

  3. Må vel si at jeg synes utsagnet om at vår konklusjon er håpløs og at dette er tragisk for Sermo er noe overdrevet og i overkant dramatisk, men det kan vi jo være uenige om. Konklusjonen vår er jo at man ikke skal tro at tenåringer ikke leser aviser eller ser på TV, og akkurat det er uavhengig av hvilket land man er i.

    At det kanskje ikke kommer klart nok frem at det er amerikanske forhold det er snakk om, det er det jo bare å beklage. Men det står jo minst tre steder i teksten da… :)

    Jeg er helt enig i at norske data hadde vært vært ekstremt nyttig, og hvis noen har tilgang på en undersøkelse herfra, så vil vi gjerne se den. Undersøkelsen til Nielsen er rykende fersk, og derfor syntes vi også den var passende å presentere her.

    @tanketom: Veldig bra innspill dette med bredbåndstilgangen. Der er jo vi nordmenn i en klasse for oss selv, og dette har helt klart en innvirkning på resultatene. Igjen viser dette behovet for en norsk undersøkelse.

  4. tanketom sier:

    @Fredrik Johnsen: Nei, at det er tragisk og at de står for fall meiner eg absolutt ikkje. Litt i overkant.. Artikkelen/Samandraget treng berre litt spesifisering! :)

    Norsk Mediebarometer er vel det næraste ein kjem noko slikt, på fast basis i Noreg.

  5. Henning sier:

    Hei Fredrik, grunnen til at jeg spisset mine uttalelser såpass, er for å vise at nyanser i språket og valg av vinkling er avgjørende når dere skal presentere statistikk. Bruken av ord som «Når man diskuterer» og «normal» er villedende i forhold til undersøkelsens innhold.

    Derfor overdramatiserer jeg på samme måte som dere overforenkler i presentasjonen av undersøkelsens resultater. Jeg mistenker at dere har snublet litt i oversettelsen fra engelsk. Og jeg innrømmer at min første kommentar var ment å være provoserende.

    Men for all del jeg er glad for at dere presenterte undersøkelsen. Den er svært interessant.

    Du skriver: «Konklusjonen vår er jo at man ikke skal tro at tenåringer ikke leser aviser eller ser på TV, og akkurat det er uavhengig av hvilket land man er i.»

    Jeg forsto at det var konklusjonen deres.

    Kanskje du skulle skrevet det, i stedet for: «Med andre ord er tenåringer normale folk. De også.»

    Som jo ikke er relevant for undersøkelsen i det hele tatt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: