Tre trender i 2008

2007 var året da en million nordmenn oppdaget Facebook og ungdom brukte mer tid på internett ungdom enn på TV-titting. Vi kommer garantert til å bli overrasket i 2008 også, men her er allikevel tre teknologier og trender som jeg tror kommer til å slå an i året som kommer. Og siden jeg ikke har spådd om fremtiden før, kan jeg si som mer eller mindre kjente tyske værprofeter: «Jeg har aldri tatt feil!»

RSS
RSS, eller Really Simple Syndication, er på ingen måte noe nytt. Ideene bak teknologien har faktisk vært i bruk siden 1995, ifølge Wikipedia, men jeg tror 2008 blir året der denne typen tjenester blir tatt i bruk av folk flest. I 2007 har mer enn en million nordmenn fått et forhold til sin «feed» gjennom Facebook. Når folk etterhvert oppdager at de kan få nyheter, blogginnlegg, ja til og med informasjon fra Regjeringen «på bestilling», kan vi kanskje vinke farvel til de tradisjonelle nyhetsnettsidene. Med Googles inntog på nyhetsleserfronten har det å abonnere ,på RSS-strømmer også blitt enkelt, i tillegg til sosialt. Google Reader gir deg tilgang til alle nyhetsstrømmer så lenge du har internettilgang eller en mobiltelefon med mulighet for å surfe på farten. Og når du kan dele interessante klipp med andre Google Reader-brukere, på samme måte som gjennom Facebook, ja da begynner det å ligne på noe.

Twitter
Twitter tok av som en rakett i USA i mars 2007, men foreløpig er det bare i underkant av 400 nordmenn som har kastet seg på «microblogging». Tjenesten er farlig avhengighetsskapende, men også en svært effektiv måte å nå et stort publikum raskt. Så hva gjør Twitter? Tjenesten ber deg svare på noe så enkelt som «hva gjør du akkurat nå?» på under 140 tegn (kalt en «tweet»). Twitter ble tidlig tatt i bruk av de mest kjente bloggerne og nettpersonlighetene i USA, og lignenede tjenester som Pownce og Jaiku har også blitt populære raskt. Jaiku ble høsten 2007 kjøpt opp av Google. En av Twitters styrker er den åpne kildekoden, noe som har gjort at tilleggstjenester har blitt utviklet. Med Twitterfeed kan du sende nye blogginnlegg til Twitter automatisk, Twittermap plasserer alle tweetene på et verdenskart og TwitThis gir deg muligheten til å sende nettsiden du er på akkurat nå til Twitter. At Twitter i tillegg kan brukes både fra PCer og mobiltelefoner gjør at tjenesten er tilgjengelig overalt.

Du finner GCI Communiques ansatte under brukernavnene frjohnsen, meriksen og hynnep.

Qik
Video på nett har slått an, noe applikasjoner på Facebook og bruken av YouTube viser. Men å overføre video «live» har vært forbeholdt folk med webkamera. Riktignok koster ikke disse mye, men bruken er begrenset til der PCen er. Qik, som foreløpig er på alpha-nivå, gir deg muligheten til å sende video live fra mobiltelefon til nett, noe som åpner for en rekke muligheter for å kringkaste for eksempel hendelser med nyhetsverdi. Men utfordringene i forhold til kringastningsrettigheter er ikke vanskelige å tenke seg. Hvis 15 tilskuere på en Tippeligakamp i fotball bestemmer seg for å overføre via Qik, forsvinner kjapt vitsen med å betale noen hundrelapper for å se alle kampene på TV2 og Telenors kanaler, noe disse selskapene har betalt en milliard kroner for å ha eksklusiv rett til.

Dette er kun tre forslag, i en jungel av programmer, tjenester og applikasjoner. At det helt sikkert er noe jeg ikke har fått med meg er nærmest garantert, men jeg tror disse tre, eller lignende tjenester, vil forme året vi går inn i. For oss er det viktigste å gi kundene våre de gode rådene for å nå sine interessegrupper på riktig måte. Det blir et spennende 2008!

7 svar til Tre trender i 2008

  1. Katie G sier:

    How about some English?!?! 😉 I will use Google translator…

  2. […] Jeg har allerede skrevet om at RSS, eller Really Simple Syndication, er en av de tre trendene og teknologiene jeg tror vil få ordentlig gjennomslag for “mannen i gat…, men mange har spurt meg hva RSS egentlig er. Wikipedia definerer det på denne måten: RSS, eller […]

  3. […] Kategorier: Blogginnlegg Tags: mikroblogging, Twitter Etter at jeg skrev om tre trender jeg tror vil bli store i 2008 har mange spurt meg hva som egentlig er “the big deal” med Twitter. Tjenesten gjør jo […]

  4. […] Min kollega Fredrik skrev i fjor sine spådommer om hva han mente ville bli trendene i år. Han må være klarsynt! Twitter skulle komme som en rakett i Norge og bli en svært effektiv måte å nå et stort publikum raskt på. Ved å svare på noe så enkelt som “hva gjør du akkurat nå?” på under 140 tegn skulle verden bli et morsommere sted å være. Vi er på vei! […]

  5. […] leser også at GCI Communique omtaler denne alfatjenesten som en mulig trend for 2008, sammen med RSS og […]

  6. […] de første innleggene på det som da var GCI Communiques blogg, tok jeg meg den frihet å komme med noen spådommer innenfor kommunikasjon og sosiale medier for 2008. Nå er det riktignok snaue to uker igjen av året, og med forbehold om at det selvfølgelig kan […]

  7. […] sett noen andre prøve seg, gjør jeg et forsøk. For et drøyt år siden, i romjula 2007, var det i underkant av 400 Twitter-brukere som oppga “Norway” som “location”, i følge TwitDir. Denne tjenesten har ikke vært tilgjengelig siden […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: