Del godene på nett

Internett er ikke lenger et sted en bare finner informasjon, men i økende grad en kanal for deltagelse. En rekke amerikanske bloggere, blant annet Todd Defren fra PR Squared og Chris Brogan har skrevet innlegg den siste tiden om den enkelte nettbrukers ansvar for å dele det innholdet de synes er interessant. Dette i seg selv er et spennende tema, spesielt for de av oss som er i en bransje der kortene tradisjonelt holdes tett til brystet.

Den internasjonale PR-bransjen er i økende grad basert på deling av informasjon, og jeg leser nesten daglig innlegg fra rådgivere som jobber i konkurrerende (i det minste i USA) selskaper. Vi har ikke kommet like langt i Norge, men det har blitt mer stuerent å benytte seg av PR-byråer, og flere og flere kunder ser fordeler med at vi kan fortelle andre at de jobber med oss. Dette tror jeg er sunt for omdømmet til en bransje som har et rykte som en lukket gutteklubb. Vi er stolte av de kundene vi har, og det vi får til for dem.

Ikke bare er det akseptert å fortelle hvem man jobber for, men en del kunder har heller ikke noe imot å fortelle hva vi gjør for dem. Dette ville vært uhørt for bare noen år tilbake. Nå skriver til og med enkelte PR-rådgivere bøker om hvordan man bør gå frem. Et ypperlig eksempel på dette er Geoff Livingstons og Brian Solis‘ bok «Now is Gone«, som burde være førstevalget hvis du vil forstå hvordan PR har endret seg med den såkalte Web 2.0-teknologien.

Selvfølgelig respekterer vi fortsatt kunder som ikke ønsker å gå ut offentlig med at de bruker PR-byråer som kommunikasjonshjelp, men jeg tror dette kommer til å bli et stadig sjeldnere fenomen.

Det finnes en rekke måter å dele interessant lesing på. RSS-leseren Google Reader har en ypperlig «Share»-funksjon, å legge til artikler i Facebooks «Posted items» er en effektiv måte å spre budskap på, og Twitter (som nå vokser raskt i Norge) kan brukes til å få ut en nyhet raskt. Dette kan komme til å revolusjonere måten vi kommuniserer på, det vil sikre en mer åpen PR-bransje, og dermed bedre hele bransjens omdømme.

Vi i GCI Communique deler gjerne det vi leser og tenker med andre, enten det er kunder, mulige kunder, ansatte, mulige ansatte eller konkurrenter. Det er vi ikke sikker på om det er mange andre som gjør…

Og for all del, del gjerne denne saken…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: