Second Life og DnB NOR – stille i fjøset?

Den internettbaserte virtuelle verdenen Second Life kunne vise til voldsom vekst for omtrent et år siden, men har siden dabbet litt av. Verdenen har har i dag 12 millioner innbyggere på verdensbasis, hvorav kun 10 prosent er aktive brukere. Rundt 1.500 av disse er nordmenn, hvor rundt 100 personer er aktive brukere. Les mer om Second Life på Wikipedia.

Tidligere denne uken skrev Digi.no om at det er tomt i norske Second Life-lokaler. DnB NOR var en av bedriftene som satset på den virtuelle verdenen, og ifølge Dagens Næringsliv har de brukt en halv million kroner på satsningen. Nå er det derimot “stille i fjøset” hos DnB NOR i Second Life.

– På åpningsdagen hadde vi stor trafikk, og i dagene etter var det omtrent 20 som var innom. Nå er vi nede i to til fem hver dag, sier Espen Sparre-Enger, prosjektleder for Second Life i DNB Nor, til Dagens Næringsliv.

Sitater som dette gir selvfølgelig vann på mølla for kommentarer til saken og storbanken får så hatten passer i debattforumet. På mange måter er det forståelig. En satsing til en halv million kroner bør definitivt nå ut til mer enn et par hundre personer i året. En kan selvfølgelig også diskutere om Second Life er riktig arena for et selskap som DnB NOR. Ifølge banken er det mellom 1200 og 1700 nordmenn som bruker nettsamfunnet. Noe sier meg at et tettsted med det samme befolkningstallet ikke ville blitt viet en ny filial.

Forfriskende å ta sjansen
Men kritikken til side. Jeg synes DnB NOR bør applauderes for å prøve nye kanaler og ny teknologi. Det er forfriskende å se en bedrift de fleste oppfatter som gammeldags og traust prøve seg på nye fremstøt for å nå kundene sine. Å prøve er første skritt for å være den første bedriften som treffer målgruppen. Selv om dette forsøket neppe kan beskrives som en suksess, kan DnB NOR i det minste slå seg på brystet og si at de prøvde først. Gjør de det hver gang det dukker opp et nytt medium eller en ny kanal tror jeg de vil lykkes i kundekommunikasjonen sin også. Dette er noe andre norske selskaper kan lære av.

Men, det kan ofte lønne seg å ta to skritt tilbake før man tar ett frem igjen. Start med å stille noen enkle spørsmål. Hvorfor skal vi gjøre dette? Hva er målsettingen? Har vi en strategisk forankring i den digitale sfæren? Har vi lyttet nok til målgruppen der ute til å forstå hva de vil ha, og hvordan vi bør og skal kommunisere med dem?

Går man gjennom en tankerekke før man hopper ut idet, blir ofte resultatet bedre med en gang. Lytt først, lær deretter å påvirke, så kan du starte å engasjere målgruppen.

Ett svar til Second Life og DnB NOR – stille i fjøset?

  1. bjorn sier:

    Er enig, det er tøft og fremtidsrettet av dem å prøve🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: