Tanker fra en 1000-Twitter

Etter at jeg skrev om tre trender jeg tror vil bli store i 2008 har mange spurt meg hva som egentlig er «the big deal» med Twitter. Tjenesten gjør jo strengt tatt ingenting!

Så hvorfor har jeg da blitt totalt avhengig av denne mikrobloggingstjenesten i løpet av det siste året? Jeg nærmer meg 1000 sendte meldinger, og har rundt 150 personer som følger meg. Det er omtrent like mange som jeg følger selv, og jeg synes dette er en oversiktlig gjeng. Min kollega Marius Eriksen følger nærmere 500 personer, og har rundt 250 som følger han. Om han har full oversikt er jeg usikker på, men det kan han jo bruke kommentarfeltet til å forklare…

Så hva ER Twitter? Kortversjonen er at det er en tjeneste der du på 140 tegn eller mindre forklarer hva du gjør akkurat nå. Jeg foretrekker å si at Twitter er kortversjonen for å forstå internett i 2008.

Twitter er en glitrende tjeneste for å lære seg å kjenne hvordan det nye nettet oppfører seg. For selv om meldingene er begrenset til 140 tegn, er dette en fabelaktig kanal for å lytte, påvirke og engasjere. Mine 150 «venner» deler nyheter og personlig informasjon, meninger og kuriosa, ingen forventer umiddelbare svar, men jo mer du deltar, jo mer utbytte vil du få. Twitter er en av få tjenester som er like bra på nett som på mobil, og til den dagen jeg kan lese blogger like effektivt på min Nokia som på min Dell, så er Twitter den beste måten å holde seg våken på mellom Asker og Skøyen.

Planlegger du å starte en blogg, men vet ikke om du har tid eller ideer nok, kan Twitter være et bra sted å begynne. Fyr løs dine tanker, be om respons, svar på spørsmål, legg til noen interessante personer, og se hva som skjer. Og burde din bedrift være på Twitter? Er dette en metode som kan nå akkurat dine kunder? Her er fortsatt norske bedrifter i startgropa, men dette er et spennende felt der vi i GCI Communique har flere gode ideer. Vi har vår egen konto på www.twitter.com/gcicommunique, og både Marius Eriksen og jeg selv er forholdsvis aktive.

Er du på Twitter? Hva bruker du tjenesten til? Hvordan forklarer du den til dine venner og kjente?

7 svar til Tanker fra en 1000-Twitter

  1. meriksen sier:

    For å utdype ytterligere, og forklare min fasinasjon til Twitter må jeg begynne med å sitere en av mine yndlingsbloggere Chris Brogan (http://www.chrisbrogan.com): «New communities and networks grow by gently encouraging new immigrants. When people follow me on Twitter — and vice versa — a relationship of mutual interest is defined…». På norsk betyr dette sånn omtrent at Twitter er en utmerket plattform for å utvide nettverket ditt og bygge kjennskap til deg selv, ditt selskap el. ved forsikte å oppmuntre andre til å ta i bruk tjenestene og dele ideer, innhold, linker etc. med deg.

    Twitter er også en genial plattform til å holde deg faglig oppdatert, møte likesinnede, diskuttere saker og ikke minst få nye online-venner! Det er også en av de få stedene på nett hvor du raskt får tilhørere og som kommenterer dine meninger.

    Så jeg er helt enig med Fredrik, få deg en Twitter-konto i dag. Raskeste veien til å begynne å blogge.

  2. HenrikWL sier:

    Endelig en som også har oppdaget «the wonders of microblogging»! Jeg oppdaget vel først Twitter for et års tid siden, og prøvde entusiastisk å få med mine venner – bare for å bli møtt med sløve blikk og kommentarer som «hva skal man med det når man har «.

    Jeg skjønner det ikke. Siden MSNs spede dager har jo folk brukt navnefeltet – og i senere tid det dedikerte meldingsfeltet – til å spre korte ytringer. Men når det så kommer en tjeneste som er dedikert til det formålet, så er det plutselig uinteressant. Interessen i Norge generelt for denne typen tjenster er laber at best.

    Det virker som om du er PR-mann – hvordan tror du man kan hause opp dette litt, og fange interessen til folk?

  3. Fredrik Johnsen sier:

    Takk for kommentar. Problemet med Twitter er vel kanskje å forklare folk hva som er vitsen med å bruke det. For min del bruker jeg det som en linkblogg fra Google Reader Shared Items, og det gjør jo en rekke andre også. Men inntrykket til folk flest av Twitter tror jeg er at det er i overkant nerdete. Unntaket er selvfølgelig de som kommer seg inn i systemet og begynner å ta del i samtalen. Det er først da det skjer ting. Feiret ett år på Twitter 3. mars, og ser jo at bruken har utviklet seg betydelig, noe også statistikken viser (http://tweetstats.com/graphs/frjohnsen).

    Twitter har jo allerede vært litt hauset i media, men tror det som skal til er en «critical mass» som gjør det til et sted der alle og enhver kjenner noen. Og med under 500 nordmenn på Twitter, så er vi langt derfra.

  4. HenrikWL sier:

    Jepp. Det er en lang vei igjen.

    Jeg er medlem på Nettby, som vel er det som er «i vinden» her i Norge for tiden. Jeg har prøvd meg tidligere med Twitter-grupper og litt sånt – og nå senest i går lagde jeg en Jaiku-gruppe. Men jeg er teknolog, ikke selger.😉 Jeg evner ikke å tiltrekke interessen.

  5. […] Omtale Explore posts in the same categories: Anbefalinger, […]

  6. […] Jeg avslutter som Fredrik skrev i sitt innlegg ”Tanker fra en 1000-twitter“: Planlegger du å starte en blogg, men vet ikke om du har tid eller ideer nok, begynn med Twitter. Fyr løs dine tanker, be om respons, svar på spørsmål, legg til noen interessante personer, og se hva som skjer. Og burde din bedrift være på Twitter? Er dette en metode som kan nå akkurat dine kunder? Her er fortsatt norske bedrifter i startgropa, men dette er et spennende felt der vi i GCI Communique har flere gode ideer. Det var kanskje Twitter som fikk oss til å innse at internett i dag dreier seg om samtaler. […]

  7. Egil Skalltje sier:

    Noen som vet hvordan få twitter-innleggene importert inn i nettby?

Legg igjen en kommentar

