Amerikansk presidentvalg viser vei?

Det er temmelig nøyaktig halvannet år til det er stortingsvalg i Norge, og dermed kan vi igjen begynne å spekulere på hvilket parti som vil være «best på nett» når valgkampen starter, og hvor viktig dette blir for å vinne stemmer.

Ved kommunevalget i 2007 prøvde samtlige partier seg blant annet med videoer som ble spredd via YouTube, uten at noen av disse ble noen virale klassikere. Knut Rostad og Guri Ofstad Varpe i GCI Communiques moderselskap Burson-Marsteller hjalp TV2 Nettavisen med å bedømme fjorårets valgvideoer, og var stort sett imponert over nivået.

Amerikansk valgkamp har foreløpig vært i en annen divisjon, og kandidatene bruker da også betydelig større summer på å markedsføre seg selv. Ved forrige presidentvalg var kandidatenes blogger viktige kanaler, og for eksempel Howard Dean ble kjent for å være langt fremme på digitale medier, uten at det hjalp han nevneverdig. Ved årets presidentvalg har kandidatene også tatt i bruk blant annet Twitter og sine egne kanaler på YouTube.

Min kollega Martin Lindvall i GCI Stockholm har skrevet et blogginnlegg om den siste videoen til Barack Obama, en video som i aller høyeste grad er inspirerende. Den er foreløpig sett av nesten 9 millioner mennesker på YouTube, i tillegg til alle som har klikket seg inn på www.dipdive.com for å se den i bedre kvalitet.

Jeg er ikke sikker på om vi vil se Siv Jensen, Jens Stoltenberg eller Erna Solberg med en haug kjendiser i sort-hvitt som proklamerer Byggmester Bobs slagord i 2009, og det vet jeg ikke om norske velgere er klare for heller. Men vi er klare for en mer kreativ valgkamp, som blir ført der velgerne er, nemlig i de digitale kanalene.

2009 blir en spennende valgkamp som vi i GCI Communique allerede nå har begynt å glede oss til.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: