Hvem blir Norges første webtalsmann?

Er du i ferd med å utdanne deg og vil ha en jobb for fremtiden? Da tror flere av oss i GCI Communique at en kombinasjon av kommunikasjonsfag og kjennskap til nettkultur vil være et godt tips.

I USA har rollen som «community manager», som vi fritt oversetter til webtalsmann, tatt av de siste årene. Personligheter som Lionel Menchaca fra Dell (en kunde av vårt moderselskap GCI Group globalt), Connie Bensen i ACDSee og Jeremiah Owyang i Forrester Research, er bare tre personer som er med å forme samtalen på nett. Alle disse opererer med fullt navn, men er likefullt ansatt på heltid for å representere sine arbeidsgivere.

Av frykt for å tråkke noen på tærne, har jeg enda ikke sett noen slike personligheter i Norge, og jeg er spent på hvilket børsnoterte selskap som er det første som ansetter en dedikert person som lytter, påvirker og engasjerer i samtalene på nett. Ja, jeg er fullt klar over at Opera har sitt eget samfunn, MyOpera.com, med mer enn en million medlemmer, og gjengen i NRK Beta er både innovative og godt synlige, men så vidt jeg vet har ingen norske selskaper ansatt en person som aktivt kommenterer i fora, følger med på blogger og administrerer grupper på Facebook på vegne av et selskap.

Er det noe som er helt sikkert, er det at det snakkes om norske bedrifter i nettsfæren. Men tar bedriftene denne samtalen på alvor? Som så ofte nevnt er første skritt i en digital strategi å lytte, både til hva samtalene dreier seg om, men også hvor samtalen føres, hvem som deltar, og hvordan språket er. Norske bedrifter vet at det snakkes om dem, men det virker som de er usikre på hvordan de skal takle denne samtalen.

Jeg vet at minst ett stort norsk selskap har begynt å snuse på en slik ansatt, men spørsmålene er mange. Hvilken avdeling skal en slik stilling tilhøre? Hvem skal personen rapportere til? Hvor stor grad av frihet skal stillingen ha? Hvordan skal informasjonsplikten i forhold til for eksempel Oslo Børs ivaretas?

Vi i GCI Communique følger denne utviklingen tett, og kommer gjerne med råd til bedrifter som enten ønsker å få bedre oversikt over samtalen eller som vurderer å ansette en dedikert webtalsmann.

11 svar til Hvem blir Norges første webtalsmann?

  1. baardoa sier:

    Hei, jeg tror også at norske bedrifter bør satse på en webtalsmann eller community manager. Jobber selv for et firma som jeg forsøker å pushe ut i en verden med uante sosiale nettverkmuligheter, og det er alltid litt vanskelig. Tradisjonelle firmaer tenker tradisjonelt, og vil måle alt som blir gjort på nett. Men det er ikke så enkelt med sosiale medier. Men Jeremiah Owyang gjort en god jobb med å forsøke å å definere hva en community manager er.

  2. Takk for linken! Og vi i NRKbeta kommenterer og følger med på alle som skriver om oss i hvertfall. Men foreløpig ikke på alt som alle som skriver om NRK gjør. Det er en ganske formidabel jobb!

  3. Geir H. sier:

    Godt spørsmål Fredrik, jeg har faktisk tenkt i de samme baner i det siste. Jeg vet ikke om noen bedrifter som gjør dette, men jeg/vi planlegger å gjøre dette i frivillige regi for Vikersund til vinteren. Vi skal ha en egen nettredaksjon som skriver for vikersund.no, men jeg funderer på om vi burde ha en egen person som deltar i alle diskusjoner om rennet samtidig. Nå i forkant prøver vi å delta, og har opprettet egne fora på f.eks. facebook.

    Men ja, dette kommer til å komme mer. Utentvil. Og det naturlige er vel å legge en slik stilling i informasjon/kommunikasjons-avdelingen. Det blir jo det samme som en pressetalsmann som ikke kan disktutere konfedensiel informasjon.

  4. fredrikf sier:

    Mulighetene på Facebook er som sagt enorme, men også uoversiktlig.
    Dette er også veldig i startgropen her i Norge, sammenlignet med USA, og det
    er en utfordring å få bedrifter til å satse i nye baner og med friskt mot.

    Å overvåke blogosfæren eller nettsamfunn er en omfattende jobb, og er å regnes som en heltidsstilling hvis vi her snakker om et stort firma.

    For mer informasjon om hva vi kan bruke Facebook til,
    besøk gjerne vår nettside, hvor vi nettopp spesialiserer oss på Facebook.

    Fredrik Fjeld
    for
    Fennek Software

  5. picxx sier:

    Personlig har jeg vært ansatt som ‘community manager’ i ett amerikansk og to canadiske firma i løpet av de siste fire år.

    Dette er nok noe som norske firma kjenner som markedsførings sjefer, eller noe slikt.

  6. hilde marstrander sier:

    Spør Trond Giske, han tar sikkert jobben om det er bra nok med unge pene damer der😉
    Ehm…

    http://hildemarstrander.wordpress.com

  7. Kristine sier:

    Hmm… er ikke helt overbevist om oversettelsen webtalsmann ennå, synes det peker litt mot tradisjonell enveiskommunikasjon, men klart at community management funksjonen er kjempeviktig. Tradisjonelt har jo en slik ‘omdømme-funksjon’ ligget under PR, men det er en utfordring at PR-folk ofte er litt for drillet i marketing speech og slagord som ‘perception is everything’. Av det jeg har hørt fra de av mine venner som rådgir selskaper om sosiale medier, viser ofte sjefene seg å være flinkere til å gi selskapene sine et genuint, troverdig ansikt i den nye nettverdnen enn hva markedsføringsfolka er.

    For min egen del er det en selvfølge å følge med på det som sies på nett om mine arbeidsgivere, som f.eks Journalisten.no, slik at jeg kan gå inn å svare hvis ting vi har skrevet kritiseres, eller ta det med i betraktningen om bloggere tilføyer andre nyttige ting vi har oversett (hender vel så ofte). På samme måte følger jeg selvsagt det som sies på nett om selskapene jeg følger, som f.eks. Schibsted, det er uvurderlig for meg som journalist. Dette, sammen med å øke distribusjon på nett, burde være en naturlig del av alle nettjournalisters jobb.

    Vet ikke hvor mange som de facto gjør det, men syntes min venninne Heidi (aka Vampus) gjorde en veldig god ‘community management’ jobb i etterkant av debatten Morten Strøksnes satte i gang rundt borgerjournalistikk sist sommer – hun gikk da inn i alle de bloggedrevne nettdebattene rundt saken og forklarte hvor ABC Nyheter sto i forhold til alle anklagene. Slike situasjoner viser hvor viktig det er at journalister og redaktører kan gå inn å gjøre dette: midtstrøms medienes troverdighet er stadig truet, og eksplosjonen i sosiale medier gjør at evntuelle laubær man ønsker å falle tilbake på er i ferd med å smuldre….

  8. […] Kristine Lowe, media, norsk, språk, Språkrådet, webtalsmann I vår sak “Hvem blir Norges første webtalsmann?” i går tok vi for oss rollen som “community manager”, som vi fritt oversatte til […]

  9. Lene Pettersen sier:

    Nettkommentator (som i sportskommentator) eller NettKommentatør

  10. […] 22, Fredrik Johnsen posted to the GCI Communique blog (that’s blogg in Norwegian) with “Hvem blir Norges første webtalsmann? (Who should be Norway first community manager?)“. The posting gave examples of people currently recognized as social media community managers […]

  11. […] Stillinger som “community manager” har blitt godt innarbeidet i USA de siste årene, og vi spådde en fremvekst av denne typen stillinger for et halvt år siden. Etterhvert som bedrifter og organisasjoner innser at de må ta i bruk sosiale medier, vil de også […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: