Twitter for bedrifter?

Vi har skrevet om Twitter en rekke ganger, men mange spør oss hvordan tjenesten kan brukes av bedrifter. Er Twitter noe mer enn nok en kuriositet?

Twitter, som alle andre nye og gamle kommunikasjonskanaler, er et sted der kunder er, og derfor bør bedrifter være der også. Selv om kommunikasjonen er begrenset til 140 tegn, snakkes det hele tiden om merkevarer, trender og hva som rører seg i livene til rundt 5.000 nordmenn.

Problemet er å få oversikt over hvem som snakker om hva på Twitter, men hjelpen er ikke langt unna. For noen uker siden ble Summize lansert. Tjenesten gir deg muligheten til å søke i Twitter-meldinger, og du får resultatene presentert i kronologisk rekkefølge, med de nyeste først. Et søk på Skandiabanken viser blant annet at Bjarte har problemer med å logge seg inn, mens slugtrail kan presentere oppskriften for hvordan man logger seg inn i nettbanken med Apples nettleser Safari. Et søk på voss+water viser at det norske eksportvannet er noe det snakkes mye om. I tillegg til å søke på Twitter generelt, kan du også velge å snevre ned søket til å dekke et spesifikt språk. Norsk er et av alternativene.

Å få en oversikt over hvem som snakker om din bedrift, og hvor samtalen foregår, er første steg i vår arbeidsmetodikk for å lage en digital strategi. Når du har lyttet til nettsamtalen lenge nok, er bedriften godt rustet til å delta i samtalen. Dermed kan du kommunisere direkte med kundene og interessegruppene dine – hele tiden.

Så er det noen som har fått klart å etablere en dialog med kundene sine på Twitter? I Norge har i det minste en del aviser lagt ut nyhetsstrømmer av sine toppsaker, noe som viser at de i det minste er klar over tjenesten. Men for å finne et selskap som kommuniserer via Twitter, må vi ut av landet. Dell (en kunde av GCI globalt) har en rekke ambassadører, blant annet richardatdell og natalieatdell, som kontinuerlig lytter til samtalene på Twitter og svarer når det er passende. På denne måten er selskapet i kontakt med sine interessegrupper, og kan bruke tilbakemeldingene de får til å videreutvikle sine produkter.

Twitter er bare en av mange nye kommunikasjonskanaler, men dette er en forsmak på hvordan vi i GCI Communique tror bedrifter vil kommunisere i årene fremover. Har du sett andre eksempler på selskaper som er flinke til dette på nett?

3 svar til Twitter for bedrifter?

  1. Thomas sier:

    Bra artikkel! Kommer til å ta ibruk Summize aktivt!

  2. Johnf780 sier:

    Howdy! Would you mind if I share your weblog with my twitter group? Theres lots of people that I think would truly enjoy your content material. Please let me know. Thanks aaccbcakfeaa

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: