Digital katastrofehåndtering

I Norge er vi heldigvis skånet for de store naturkatastrofene som tar tusenvis av liv (bank i bordet!), men når det først går et jordskred, eller flere mål med sørlandsnatur svis av i en skogbrann, er det to ting den politiske opposisjonen og mannen i gata savner:

  1. Informasjon om hva som skjer
  2. Engasjement fra myndighetene, fortrinnsvis på regjeringsnivå

Norske myndigheter og hjelpeorganisasjoner har mye å lære av for eksempel amerikanske Røde Kors, som bruker en rekke gratis, men stabile, tjenester for å holde befolkningen informert om hvordan de jobber. Rex Hammock har skrevet et strålende blogginnlegg om dette, som vi mener det er verdt å oversette og videreformidle. Amerikanske Røde Kors begynte med denne typen kommunikasjon i det små under orkanen Katrina, og har utviklet den via skogbranner i California til de siste ukers flom i Iowa.

Slik kommuniserer amerikanske Røde Kors:

  1. En nettside på WordPress: Red Cross kaller det sitt Online Newsroom, men i praksis er dette en blogg. WordPress.com, som også GCI Communiques blogg er bygget på, er både stabil og gratis, og dermed svært godt egnet til å sette opp nettsider raskt. I tillegg kan plattformen takle høye besøkstall uten å få problemer.
  2. Flickr: Red Cross har en konto på bildedelingstjenesten Flickr, og oppretter egne album for hver katastrofe, som for eksempel dette fra flommen i Midt-Vesten.
  3. Google Maps: En enkel “My Maps”- løsning viser hvor amerikanske Røde Kors til enhver tid jobber med katastrofer.
  4. RSS: Red Cross sender sine nyhetsstrømmer via FeedBurner, så interesserte kan få ferske oppdateringer direkte til sin RSS-leser. Her er for eksempel nyhetsstrømmen for Iowa. Listen over tilgjengelige strømmer finnes lett tilgjengelig på høyresiden i bloggen.
  5. Slide.com: Presentasjoner fra katastrofeområder blir lagt ut på Slide.com, som for eksempel denne, som tar for seg flomskader i Indiana.
  6. YouTube: Med en konto på YouTube kan Red Cross legge ut ferske videoer fra katastrofer. Disse kan også kobles direkte opp mot bloggen.
  7. Twitter: Du kan følge @RedCross på Twitter, og dermed få korte, men øyeblikkelige statusrapporter. Dette gir også mulighet for folk til å følge utviklingen via mobiltelefon.

Dette er definitivt ideer som kan videreutvikles, men det er et skritt i riktig retning i forhold til å bedre kommunikasjonen under katastrofer. Vi venter i spenning på å se når for eksempel Kirkens Nødhjelp, Sivilforsvaret, eller kanskje til og med Forsvaret, tar i bruk denne typen tjenester.

Ett svar til Digital katastrofehåndtering

  1. Pål H sier:

    Ved en anledning innførte jeg en standard WordPress blogg som krisehåndteringsweb for en bedrift – til intern bruk. Poenget er at bloggverktøyet og de tilgjengelige tjenestene på nett er nettopp det man trenger i en krise.

    Og det er to andre viktige begrunnelser for å bruke disse, framfor et voldsverk av en kriseweb-løsning fra en totalleverandør: 1. De oppleves autentiske og 2. publikum er vant til å bruke dem.

    Så tanken er ikke så original, men det er veldig gøy å se det ordentlig gjort.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: