Stasi-stat sjekker svenskers surfing

I Sverige har iveren etter å kunne overvåke alt og alle tilsidesatt personvernet. Ikke bare for svensker, men også norsk tele- og nettrafikk. Samtidig jobber FBI med en lignende overvåkningslov på internasjonalt nivå. Jan Omdahl skriver i sin artikkel «Söta Bror ser deg på nettet» på Dagbladet.no i går at loven gir Försvarets Radioanstalt (FRA) rett til å overvåke all kabelbåren informasjon som passerer Sveriges grenser. Det vil si alt fra e-post og internettrafikk, til SMS, chat og telefoni. Bloggosfæren er i harnisk, og jeg er med i protesttoget! Oppropet er i gang, og jeg skjønner det godt.

Overvåkning

Nettverket «Stoppa FRA-lagen» samler stadig flere tilhengere, og kommentarer i nettaviser, blogger og debattforum er uendelige. I praksis gir loven myndighetene frie hender til å avlytte alt og alle, noe som i ytterste konsekvens vil drepe dialogen på nett, bryte alle personvernlover og endre måten vi bruker på nettet på dramatisk.

Som Jan Omdahl så korrekt uttrykker det: «Innføringen av den svenske signalspaningsloven viser at nasjonale politiske beslutninger lett kan få uoversiktlige internasjonale konsekvenser i det globaliserte nettverkssamfunnet.»

Med overskriften i dette blogginnlegget regner jeg med at det står to svenske herrer i lærfrakk utenfor døren min i morgen og drar meg inn i en svart bil med svenske CD-skilter… Hmmm, fikk en tanke. Som PR-byrå lurer jeg på om vi kan kjøpe tjenester fra FRA? En slags avansert medieovervåkning…

9 svar til Stasi-stat sjekker svenskers surfing

  1. predikeren sier:

    For flere år tilbake snakket vi om overvåkning av alt på nettet.
    Dengangen ble det sagt at svenskene (også franskmennene og amerikanerne og sikkert flere)hadde et system som samlet alt som var skrevet på svensk(evnt.fransk, amerikansk).
    Vi spurte vår mann i datatilsynet, Apenes, om vi hadde noe tilsvarende i Norge.
    Han ble først taus. Så gikk han ut i mediene og advarte folk mot å være for «uforsiktige» og private på nett. Fordi, hvis man trodde seg trygg, det vil si trodde seg ikke sett, tok vi kanhende feil.
    Vi svevet i en «visshet» om at alt ble sett/samlet, men at «ingen» kunne snakke om det og forklare hva som var realtetene og hvem som bestemte hva.
    Når svenskene nå kommer med lover.. ja, da er man ihvertfall i gang med å skape demokratisk åpne prosesser rundt dette.

  2. meter'n sier:

    Sant. Som politikklæreren min sa; «det er skremmende hvordan dette begynner å likne historien i mange totalitære regimer. Men det som er mest skremmende er at ingen bryr seg, ingen gjør opprør, folk bare godtar det!»

  3. Christian sier:

    Og jeg som trodde vi var den siste sovjetstat, har svenskene slått oss på målstreken?

  4. predikeren sier:

    Hei, meter’n.
    Vi bryr oss jo, men vi vet ikke hva som er hensiktsmessig å gjøre når man bryr seg.

  5. meter'n sier:

    det er ikke mine ord som sagt, de kommer fra politikklæreren min. Men det ligger litt i det, og jeg snakker ikke om dere nå, det her er jo engasjement. Men tenk på alle de som ikke bryr seg?

  6. Blir lett litt hysteri om slike emner, men loven og evt. virkninger vet jeg (og de fleste andre) for lite om. Høres ikke bra ut, men trenger ikke være så ille.

  7. Danmark – FrP-paradis(?)…

    Jeg trodde at Danmark var FrPernes paradis i norden, men Norge var kanskje ikke den siste sovjetstat allikevel…

  8. gjerdevik sier:

    Slenger meg på predikeren. Systemer og rutiner for overvåking av nettrafikk er for lengst implementert av de aller fleste nasjoner i den vestlige verden. Bare i Norge har vi vel-etablerte etteretningsmodeller i både forsvar og politi. I tillegg har vi rene etteretningstjenester under den statlige paraply, f. eks. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Med hjemmel i lov vil det, forhåpentligvis, bli lettere å kreve at demokratiske prosesser skal ligge til grunn for denne type aktivitet.

    Kan ikke dy meg, men i tillegg til å spenst, inneholder også overskriften et herlig bokstavrim.

  9. […] har tydeligvis Stasi-Sverige som forbilde. Kanskje har han funnet nakenbilder av seg selv på Internett, og vil ha en stopper […]

Legg igjen en kommentar

