En PR-plan verdt 15,4 milliarder?

Du kan lese alt om hvordan man skaffer 15,4 milliarder på 90 dager i Dagbladet i dag. Der bretter de ut PR-planen til Tromsø 2018 for å få en statsgaranti. Dagbladet skriver blant annet følgende:

Tromsø OLs mål er at regjeringen foreslår statsgaranti, og at det sikres et bredest mulig flertall i Stortinget. I dokumentet beskrives det tre faser i dette arbeidet: Den første fasen er fra 5. august til 29. september. I denne fasen skal det blant annet bygges relasjoner. Den neste fasen er fra 29. september til 30. oktober.
Tromsø OL ønsker i denne perioden blant annet å møte alle de viktige beslutningstakerne. Fase tre er udatert, men målet er da å jobbe i Stortinget for at regjeringens forslag får bredest mulig forankring og støtte.

Som Nixon, sliter tydeligvis Tromsø 2018 med sin egen deep throat i organisasjonen, og ingenting lykkes for denne administrasjonen. Bunnen var tydeligvis ikke nådd da Bjørge Stensbøl gikk av i av i mars. Nye ledere kom inn og skulle skape entusiasme i befolkningen for et OL i nord.

Mange vil sikkert bli opprørte over at planen, og at den har blitt kjent. At den er kommet ut tyder på Tromsø 2018 sliter med egen organisasjon. Planen inneholder en detaljert beskrivelse av hvilke politikere de kal snakke med og hvem som påvirker de som tar beslutningene.

Jeg er hverken overrasket eller sjokkerte over innholdet. På overflaten kan dette virke som en god plan for å lykkes i arbeidet med en statsgaranti. Jeg hadde blitt mer overrasket og direkte sjokkert hvis de ikke hadde en plan. Går noen rundt og tror at Tromsø har skrevet strategien på en serviett med tusj; vi tar en tur til Oslo, setter oss på Stortingskantinen og ser hvem som dukker opp. Kanskje de vil ta en kaffe med oss og snakke litt OL? Ingen er så naive at de tror det er sånn det er.

Jeg vil derimot hevde at det bare er bra at lobbyarbeid kommer ut til offentligheten. Hvis du holder på med noe som ikke tåler dagens lys, så skal du ikke gjøre det! Det er det enkleste og mest grunnleggende prinsippet i alt PR-arbeid.

Om det gavner Tromsø 2018 er en annen sak…

Les hele planen i Dagbladet.

4 svar til En PR-plan verdt 15,4 milliarder?

  1. Pål H sier:

    Vel Thomas, som du skriver – det gavner neppe Tromsø 2018. I likhet med deg synes jeg planen virker planen grei – rent bortsett fra at den inneholder et par unøyaktigheter. I seg selv uproblematisk for et dokument ment for internt arbeid.

    Men nå er den trykket i Dagbladet og da er det selvsagt et problem. Først og fremst forsterker lekkasjen inntrykket om en organisasjon i oppløsning, og gjør at vi alle stiller spørsmål om den har den kompetansen som er nødvendig for å gjennomføre et OL.

    Sånn sett virker den trolig mot sin hensikt. Organisasjonen har utro tjenere, og det er kanskje den største utfordringen for Tromsø 2018 akkurat nå.

  2. […] En PR-plan verdt 15,4 milliarder? Du kan lese alt om hvordan man skaffer 15,4 milliarder på 90 dager i Dagbladet i dag. Der bretter de ut PR-planen til […] […]

  3. […] En PR-plan verdt 15,4 milliarder? Du kan lese alt om hvordan man skaffer 15,4 milliarder på 90 dager i Dagbladet i dag. Der bretter de ut PR-planen til […] […]

  4. […] En PR-plan verdt 15,4 milliarder , den var ny 13. august den. I dag skriver vi så vidt jeg vet 20. august, og mye vann har rent i havet siden den gang, også på GCI Communiques blogg. Nette Nestea hadde også sin bursdagskos 13. august, siden har hun faktisk gjort en del andre ting ser jeg, og hos Minneapolise har det også vært produksjon siden denne datoen. Ultralivet i Tigerstaden, som jeg virkelig har tenkt å starte å lese, ligger på lista mi som nr 100 med sitt grusomt slemme straffer. Siden dette innlegget har Tigerstaden laget flere artikler, bl.a denne nydelige her. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: