Nettet snører seg om norske politikere

Stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen etterlyser sine kollegaer og myndighetene i sosiale medier i en artikkel på VG Nett. Vi er selvfølgelig helt enige, men vi ser også minst et problem.


Dialogmulighetene
på nettet kan være et demokratisk problem. For det er et klasseskille på Internett, menn bruker nettet mer kvinner, unge bruker nettet mer enn eldre og ressurssterke bruker nettet mer de ressurssvake. Det skal selvfølgelig ikke hindre politikere og myndigheter å ta i bruk sosiale medier, men det kan fort bli et demokratisk problem hvis det bare blir de datakyndige sine stemmer som blir hørt. Slik sett er det nærmest mest demokratisk å ikke la noen få direkte dialog med myndighetene, men la oss alle være representert gjennom valg.

Likevel er det opplagt at direkte kontakt med borgerne er fremtiden, og at politikere og myndigheter må kjenne nettets muligheter. Vi foreslår at politikere og myndigheter må starte med å lytte til samtalen på Internett. Hva snakkes det om, hvem snakker, hvordan snakkes det og i hvilke kanaler snakkes det om saker som berører oss alle. I en tid da valgdeltagelsen synker gjelder det å ta tak i det engasjementet som finnes, og på nettet syder det av engasjerte mennesker. Det blir meningsløst å hive seg inn i kampen uten å ha varmet opp først. Blir fort strekk og flere uker på sidelinjen da.

Men det finnes også mange lett tilgjengelige muligheter politikere ikke bruker. Hvor er for eksempel de interaktive pressekonferansene? Det må jo være genialt i et langstrakt land som Norge.

Et stort klapp på skulderen og en liten albue i siden til Michaelsen; Vi vil gjerne lenke til bloggen din, men vi fant den ikke?!

Vi har tidligere skrevet en rekke blogginnlegg om emnet. Her kan du blant annet lese sakene «Politikere åpner dørene for bloggere«, «Digital jippo fra Jens?«, «Analoge politikere i en digital hverdag» og «Oppfordrer Jens Stoltenberg til nettengasjement«.

14 svar til Nettet snører seg om norske politikere

  1. Nikki Schei sier:

    Dere har helt rett i sak, norske politikeres manglende kunnskap om eks. blogg som et verktøy, men jeg er uenig i at det er et demokratisk problem. Demokrati slik jeg oppfatter det er alles rett, men ikke skyldighet, og da er nettet et av de de fremste stedene for å utdype demokratien.

  2. Du har selvfølgelig helt rett. Mitt poeng er at politikere og myndighetene, i motsetning til for eksempel en bedrift, må henvende seg til alle. Det betyr at hvis de lykkes på nettet, og det finnes en rekke mangler i dialogen i andre kanaler, kan vi få en demokratisk forfordeling av de nettkyndige. Det betyr selvfølgelig at dialogen må bli bedre i flere kanaler, ikke bare på Internett.

  3. bølla sier:

    tror du glemte å lese de to siste linjene gitt..

    »
    – Men Facebook og Youtube kan ikke erstatte vanlig politisk arbeid. Vi må fortsatt være ute å snakke direkte med folk, sier han.»

  4. Har ikke glemt de to siste linjene. Det er det tidligere leder i Unge Høyre, Torbjørn Røe Isaksen, som sier. Og han refererer til politisk agitasjon så vidt jeg kan forstå. Jeg skriver mer om den dialogen myndigheter må ha med borgerne. Hvis et politisk parti ikke vet å bruke alle muligheter til dialog med potensielle velgere, så vil det vel først og fremst gå utover valgdeltagelsen til det partiet.
    Men jeg ser at vi bør dra et skille mellom når politikere snakker som myndighet med informasjonsplikt og når de snakker/roper for å få stemmer ved neste valg.

  5. forteller sier:

    «Demokrati slik jeg oppfatter det er alles rett, men ikke skyldighet»

    Jo, men når det er slik, som blir nevnt i posten, at ikke alle har samme mulighet, da nytter det jo ikke at alle, på et teoretisk plan, har samme rett. Joda, en uutdannet alenemor i Finnmark har lik rett som meg til å nyte en sommerdag på Hovedøya, eller gå på Operataket, men det betyr på ingen måte at vi har samme mulighet. På samme måte så er det viktig at politikerne har øynene åpne for at de ikke bare bruker de kanalene hvor alle har rett til å kommunisere med dem, men hvor i praksis bare et mindretall av landets befolkning faktisk har muligheten til det. Jeg syns denne bloggposten tar opp et veldig viktig poeng, som jeg faktisk ikke har tenkt særlig mye over, men som virkelig er verdt å ta med seg i tankene når man snakker om politikere og deres bruk av nettet!

  6. Pål Hivand sier:

    Jeg synes derimot det stikk motsatte, forteller. Det er ikke slik lenger at et mindretall har tilgang til nett. Flertallet har det. Innen utgangen av året har 98 prosent av landet bredbåndsdekning. Kvinner dominerer de sosiale nettverkene, og er ikke underrepresentert mht nettbruk.

    Nettet er med andre ord i ferd med å bli et ganske allminnelig, gjennomsnittlig sted. Og da er det ingen særskilte demokratiske utfordringer knyttet til det heller – som ikke allerede eksisterer i samfunnet generelt. Grunnen til at jeg sier det slik er at man gjerne setter merkelappen «demokratisk utfordring» på internettet – mens det jo er tilværelsen i sin allminnelighet som er utfordrende.

    Valglokaler er demokratisk utfordrende: de er fysiske steder, forutsetter transport for deltakelse osv. Men vi omtaler ikke valglokaler som demokratisk utfordrende. Fordi alle tiltak for demokratiet er samlet der for å gjøre det mest åpent, deltakende og inkluderende.

    Internettet er ikke demokratisk utfordrende, men derimot en plattform som sammen med mange andre plattformer og tiltak kan gjøre samfunnet mer demokratisk.

  7. VamPus sier:

    Politikere bør heller ikke skrive innlegg i VG, for det ekskluderer de blinde…

    Sukk.

  8. Blåblogg sier:

    Den eneste løsningen på dette er selvsagt å forby all politisk kommunikasjon på internett inntil vi har fått bredbånd til absolutt alle som bor der ingen kunne tro at noen kunne bo.

  9. La det være soleklart; jeg mener definitivt at sosiale medier er fremtiden for demokratiet. Jeg ønsker politikere og myndigheter inn debattene på nettet, og at de selv åpner seg og deltar. Det vil utelukkende være en berikelse av den offentlige debatten og vil bidra til et fornyet engasjement for demokratiet.

  10. […] søkende politikere og andre er Chris Brogans blogg et strålende utgangspunkt. Thomas Tangen og Geir Arne Bore har også hatt interessante innlegg om Torgeir Micaelsen og hans utsagn til […]

  11. forteller sier:

    Ja, sukk og stønn!

    Jeg gav nok desverre ikke særlig uttrykk for det i kommentaren min, men om noen har fulgt meg litt på nett, så veit de at jeg ikke er imot at politikere bruker nettet. Tvert imot. Jeg tror ikke vi har noe bedre alternativ enn nettet. Jeg mener bare det at dette er noe, spesielt vi som roper høyest om at politikerne må bruke nettet, og er mest opptatt av nettets demokratiske muligheter, også må huske på. For det er så lett å tenke at alle er her, og alle vil skjønne greia om politikere begynner å blogge/twittre/whatever. Selv om de aller fleste nå har tilgang på nett, så betyr ikke det at alle har en reel mulighet til å bruke det særlig ofte, eller kunnskap nok om det til å få noe særlig ut av det om politikerne benytter det på en bedre måte.

    Om valglokaler: For litt sida leste jeg at det er et demokratisk problem at valget bare er én dag, og i går hørte jeg på en podcast at et sted i USA eller Australia så gikk antallet personer som faktisk fylte ut stemmeseddelen etter å ha gått inn i valglokalet opp med 10% etter at de forandret på designet på stemmeseddelen. Det betyr at selve designet kan være et demokratisk problem, hvis det er alt for vanskelig å forstå. Om noen hadde skrevet en bloggpost hvor dette ble nevnt, og den første kommentaren hadde slått fast at det er da ikke noe problem i det hele tatt, for alle har en rett, ikke plikt, til å sette seg inn i og forstå stemmeseddelen. Ja, da hadde jeg sannsynligvis skrevet en noe liknende kommentar som det jeg gjorde her. Altså: Det er kanskje ikke det største demokratiske problemet i verden. Jeg vil ikke fjerne valglokaler og stemmesedler. Men det er vel verdt å ha med i tankene at det er utfordringer knyttet til det, ikke bare fordeler.

    Jeg er altså 100% enig med Thomas Tangens siste kommentar her. Så da håper jeg ihvertfall jeg har fått oppklart mitt syn på dette en smule.

  12. forteller sier:

    Setningen «demokratisk problem at valget bare er én dag» i kommentaren min over er en link. Men det er jo helt umulig å se her. Håper dere kan fikse litt på CSSen, GCI..

  13. Pål H sier:

    Jeg forstod nok det, forteller:)

    Samtidig, sammenlikningen er faktisk ikke helt relevant. Bruk av stemmesedler er ikke et demokratisk problem. Men bruk av dårlige og uforståelige stemmesedler kan være det. Like lite som altså internett i seg selv representerer noe demokratisk problem – med mindre det brukes dårlig og uforståelig.

    Det var mitt poeng. Jeg forstår dine presiseringer godt. Men jeg er fremdeles uenig i at internettet i seg selv representerer noen spesiell demokratisk utfordring, sett i forhold til de mange andre utfordringer som finnes.

    Man har en tendens til å overproblematisere den digitale teknologien betydelig mer enn annen teknologi.

  14. […] Tangen skrev i høst om at det er et klasseskille på nett og at dette kan være et demokratisk problem. Dagbladet ga i går et eksempel på dette i en […]

Legg igjen en kommentar

