Bli en guru på SOL

Hvis du har surfet på norske nettsider den siste uken, har du antagelig ikke unngått å legge merke til bannerannonser for SOL.nos (en kunde av GCI Communique) nye tjeneste SOL Guru.

Norske ”Web 2.0”-tjenester har, med noen hederlige unntak vært forholdsvis fraværende. Men kommentarfunksjoner på nettaviser og tjenester som Origo.no og SecondBrain er eksempler på det går i riktig retning. Når ”gode, gamle” Scandinavia Online nå lanserer sin spørsmålstjeneste SOL Guru, markerer dette kanskje en endring i akkurat dette.

SOL Guru kan minne om lignende tjenester på engelsk, der brukerne besvarer spørsmål fra andre brukere. Når du oppretter en profil på tjenesten, lagres kunnskapsområder, og når noen stiller spørsmål innenfor nettopp det området vil brukeren bli invitert til å besvare det. Ved oppstart er det 23 hovedkategorier, fra Astrologi til Økonomi, og disse er igjen inndelt i underkategorier.

Tjenesten er poengbasert, som betyr at brukerne får poeng både når de stiller spørsmål, når de svarer på et spørsmål, og når et svar blir kåret til det beste. Ved å tjene poeng, vil brukerne flytte seg opp til nye nivåer, som igjen gir nye fordeler. Fra nivå 2 får man flere poeng for å besvare spørsmål og å bli kåret til beste svar, men flere fordeler kan bli lagt til etter hvert som tjenesten utvikles. Uansett vil det lønne seg å være aktiv på SOL Guru.

Det er spennende at tradisjonelle nettaktører tenker nytt og involverer brukerne i økende grad. Dette er en trend vi har sett spesielt i engelskspråklige land de siste årene, og noe som etter alt å dømme vil øke i omfang også her i landet. Brukergenerert innhold er både en kostnadseffektiv og rask måte å samle godt innhold på, noe Wikipedia er et glimrende eksempel på, og dette er noe både det offentlige og bedrifter er i ferd med å oppdage.

4 svar til Bli en guru på SOL

  1. Espen sier:

    Ble positivt imponert🙂

    Håper den lykkes!

  2. Thlom sier:

    Kan bli bra, men poengene har ført til at folk spammer ned tjenesten med quiz-spørsmål og svadasvar. Med god moderering kan dette etterhvert bli en grei ressurs.

  3. @Thlom: Det tror jeg er et kjempepoeng. «Content is king», og hvis innholdet på Guru blir bra, så er tjenesten definitivt noe for fremtiden. Nå ligger det jo en «rapporter»-knapp på alle spørsmål allerede, og det er er bra start. Det skal sies at de spørsmålene jeg har fått tilsendt på mail i mine kategorier stort sett er gode. Hvis søkemotoren i tillegg finner frem til riktige spørsmål, så kan dette bli et fint alternativ til Wikipedia.

  4. Thlom sier:

    @Fredrik: Jeg er innom en gang om dagen, og de fleste av spørsmålene jeg ser er av typen «quiz-spørsmål» og spørsmål som etter mitt syn ikke hører hjemme på Guru men på forumet til Sol.

    På forsiden nå, under «nyeste spørsmål» er det ett spørsmål om hvorvidt brukerne har tattoveringer og i tilfelle hvor, ett spørsmål om hva som er brukernes drømmebil, ett spørsmål om hvilken mobil brukerne foretrekker, ett spørsmål om sammenhengen mellom konsum av lykkepiller i en populasjon og lykke og ett spørsmål om hvordan man skal spørre om hva klokken er. Sistnevnte hører kanskje hjemme på Guru, men de tre første er rene «telletråder» og den om lykkepiller er et diskusjonsspørsmål med ingen klare svar, alle hører hjemme i forumet etter mitt syn. Men det kan jo selvsagt hende at det er jeg som har misforstått tjenesten, men jeg tror ikke det.

    Forhåpentligvis vil mengden poengsankingsspørsmål reduseres etterhvert som folk går lei.🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: