Hvor har dere gjemt TV-aksjonen?

Jeg ser ikke så mye på TV lenger. Derfor slo det meg i går kveld, når jeg for en gangs skyld benket meg foran skjermen med «Himmelblå» på full styrke, at det var første gang jeg så en reklame for årets TV-aksjon. Programmet som etterfulgte, «Nils og Ronny på vannvogna«, var også veldig bra. Jeg har lest noen artikler på nett selvfølgelig, men ikke bitt meg fast i dato eller hvordan jeg kunne engasjere meg. Og når jeg tenker meg om har jeg sett en plakat på trikken.

Etter dette måtte jeg selvfølgelig ut å google nettverden. Som mangeårig bøssebærer ville jeg vite mer. Hvordan engasjerer de meg denne gangen? Der ute i den store nettverden ventet et trist syn. NRKs forsøk på hjemmeside for aksjonen er jo bare lei, og engasjementet, som nettet jo er en forkjemper for, var nærmest ikke-eksisterende. Dette er jo så bra, hvorfor ikke snakke til «alle» om det hele tiden der folk er – på nett?

Hvorfor samler ikke NRK og Blåkors 1,3 millioner Facebook-nordmenn? Det finnes en gruppe med 723 medlemmer som er langt fra aktiv. Den har 10 innlegg på veggen sin, og ingen mulighet til skikkelig engasjement. En enkel applikasjon i Facebook, som heter «Causes«, gjør det enkelt for brukerne å donere til din sak og engasjere seg i f.eks. TV-aksjonen. Hvorfor skaffer de ikke bøssebærere blant de 800.000 ungdommene på Nettby? Hvorfor blogger ikke bidragsytere, ambassadører og forkjempere for å skape engasjement? Hvorfor ber de ikke de over fire millioner nordmennene på nett om innspill til saker og innsamlingsideer? Hvorfor får jeg ikke informasjon på Twitter? Hvorfor ikke?

Skulle ønske jeg hadde svaret på dette, men det har jeg ikke. Antagelig er det vel fordi dette er en ny og ukjent verden for de som er ansvarlige for kommunikasjonen. Jeg kan ikke skjønne annet. Fordi mulighetene er så enorme og kostnadseffektive, er det rart at det fortsatt i 2008 kun er satset i de tradisjonelle mediene.

Det har de siste to årene vært eksempel etter eksempel på hvordan organisasjoner med hell har utnyttet sosiale mediers fremgang i sin kamp for å få midler og støtte til sitt veldedighetsarbeid. CharityWater er et godt eksempel. Røde Kors et annet. Eller samlesiden Change og StandUpToCancer. Se og lær!

Uansett, lykke til med innsamlingen! Jeg er med. Men lov og engasjer meg mer neste år.

7 svar til Hvor har dere gjemt TV-aksjonen?

  1. Pål H sier:

    I likhet med deg er jeg skuffet over innsatsen. Jeg vil anse det absolutte fraværet på nettet som en skandale – både for Blåkors og for NRK.

    NRK har bedre nettdekning av et hvilket som helst radio- og tv-program enn de har av årets TV-aksjon – og det er jo oppsiktsvekkende ettersom oppmerksomheten og engasjementet er forutsetningen for innsamlingsbeløpet.

    Merkelig, rett og slett. Og en skandale.

  2. Undre sier:

    Enten skyldes dette at NRK rett og slett er noen sinker, eller så er de late og tenker at TV-aksjonen er TV-aksjonen og da gir nordmenn penger uansett, eller så handler dette noe om at problemer i forhold til alkoholrus og det å la være å drikke [av en eller annen grunn som ikke er graviditet] faktisk er veldig tabubelagt.

    Begynner man å snakke med folk så oppdager man at det er ganske mange, ikke bare ungdom, som opplever et stort drikkepress og som kanskje egentlig heller ikke trives så veldig godt rundt berusede folk. Sjøl har jeg valgt å ikke drikke, og det å ikke drikke er noe som virkelig setter en i en bås som «annerledes» og det er ikke bare enkelt.

    Denne aksjonen er innmari viktig for det er veldig mange som sliter med et alkoholproblem og rusproblemer rammer også alle som er nære den som har rusproblemet, og spesielt barn. Og nå som vi (alt) er inni julebordssesongen og det bare er et par måneder til jul er vi inne i en periode der mye går skeis for mange på grunn av alkohol og det gjør det bare enda mer synd at NRK og Blå Kors ikke får skikkelig med oppmerksomhet og bedre debatter.

    Jeg fikk med meg Christine Koht, som er ambassadør for Blå Kors, på Grosvold sist fredag. Koht er en som i flere sammenhenger har snakket om alkoholrus og hvorfor hun helst ikke drikker. Hun er også en som er veldig tydelig på at alkoholrus og barn ikke hører sammen. Og jeg ble egentlig ganske sjokkert over hvordan Grosvold greide å sabotere sluttinnlegget til Koht under den sendinga (09:00 min):

    http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/147134

    I det hele tatt. Jeg tror kanskje segmentet med «alkoholdiskusjon» hos Grosvold forteller oss noe om hvorfor denne TV-aksjonen er såpass usynlig.

  3. Jan Thoresen sier:

    Gode poenger her. Skandale at det ikke er mulig å gi via Pay Pal. Men Causes tror jeg er skivebom. Ihvertfall om man ser på resultatet fra i fjor:

    http://apps.facebook.com/causes/16852

  4. @Pål H – Det er akkuat det det er – skuffende og uttrolig merkelig.

    @undre – De kan vel ikke være redde for å spre budskapet om en rusfri oppvekst for et barn? I denne aksjonen er jo hele poenget å ta bort tabuet. Håper noen i NRK leser dette, og ditt innspill.

    @Jan Thoresen – Helt enig i Pay Pal-innspillet ditt. Jeg finner ingen god grunn til at dette ikke benyttes. Du har litt rett i Causes, men ikke helt. I fjor når den ble lagt ut hadde Facebook akkurat tatt av i Norge. Det steg jo fra 3.000 brukere i slutten av mars til nærmere millionen i oktober/november. Jeg tror ikke nordmenn var modne enda. Det mener jeg de er nå.

  5. Anne Sofie sier:

    Jeg bare venter på at det skal bli mulig å kjøpe den låta du akkurat hørte på TV-gallaen (live) til mobilen din – til inntekt for saken. Og at du skal kunne sende den samme låta som gave til mobilen til en venn.

    «Send Justin Timberlake (tjihi) til 2240, motta live-låta på mobilen din og gi 200 kroner til TV-aksjonen»

    «Send JT pluss din venns mobilnr til 2240, …»

    Lurer på når den kommer? Da skal jeg støtte dobbelt.

    Ellers burde de lokale bøssebærerorganisatorene starte Facebook-grupper, dersom de mangler bøssebærere. Eller nettby … er det der man hook up med folk fra samme område? «Join the group vi som vil gå med bøsse på Oppsal» etc.

  6. Undre sier:

    Marius: Nei, de burde ikke være det. Men dette er en underlig lavmælt kampanje.

    Nå er ikke «rusfri oppvekst» noe som er enkelt å definere heller. Går man til ytterkanten er det enkelt nok, for unger skal slippe foreldre som drikker seg fra sans og samling og som ikke fikser å ordne nok mat i kjøleskapet, rene klær og vintersko, men rusproblemer favner videre enn det. For NRK å si at «barn skal ha en rusfri oppvekst» er derfor ikke bare enkelt, for hva er «rusfri»? I noen familier velger man å konsekvent ikke drikke alkohol rundt barn. I andre familier er det helt vanlig at de voksne tar et glass vin eller mer til maten. Så kan man ta hele diskusjonen med om det er skadelig for unger å se at far blir «pussa» på lørdagskvelden. Så da er det kanskje et spørsmål her om NRK og Blå Kors har lagt seg på en linje der de vil unngå å være moraliserende for å unngå rabalder?

    Det skulle uansett vært veldig interessant å vite hvorfor de har gjort som de har gjort.

    Og virkelig, det kan jo bare være at de ikke henger med i tida og mener de kan flyte på gamle prestasjoner i forhold til TV-aksjonen.

  7. Bjarne Wik sier:

    Alkoholbruk er et ømtålig tema der mange føler seg angrepet når problemene i forbindelse med misbruk og problemene som følger tas opp. Det kan synes som metoden med å skygge unna og henvise til at en selv ikke har noe problem, og moderat alkoholbruk er en glede og et gode som en må beskytte, raskt blir temaet. Dette ble veldig tydelig bl.a. da Grosvold på fredag avsluttet sitt program med nettopp denne innfallsvinkelen. Grunnen til at årets TV aksjon ikke har fått den oppmerksomhet den fortjener er antagelig den samme.

    Ansvarlige journalister og TV medarbeidere føler fort ubehag på egne vegne og skygger unna. Gjeldende alkoholkultur i journalistkretser synes å være slik at det å avstå fra alkoholbruk, uansett årsak, ikke er akseptabelt, og følgende av bruken må pakkes inn og ikke provosere.

    Dersom dette ikke er feighet, så likner det veldig!

Legg igjen en kommentar

