Bedrifter vil, men vet ikke hvordan

Sammen med Kommunikasjonsforeningen og Research International presenterte Sermo Consulting i dag en undersøkelse gjort om sosiale medier blant kommunikatører. Funnene viser at folk flest vet hva sosiale medier er og de bruker det privat, men de vet ikke hvordan dialogmulighetene på Internett kan brukes aktivt for å nå målgruppene sine. Samtidig viser undersøkelsen at viljen til å bli bedre er der i godt monn.

memeSamtidig har Burson-Marsteller gjort lignende funn i en ny undersøkelse blant toppledere i USA. De bruker sosiale medier privat, men bruker ikke de samme mediene for å nå viktige interessenter. De har imidlertid tro på at sosiale medier kan bygge et godt omdømme, men mindre tro på at det kan utløse salg.

Vi i Sermo tror ikke det er noen motsetning mellom det å ha et godt omdømme og godt salg, men kan forsåvidt være enige i at et dårlig omdømme ikke trenger å hindre et godt salg. Da må du imidlertid ha et knallgodt produkt! Apple er vel et eksempel på det, de tvinger alle over på sine plattformer, men vi lar oss med stor glede lede inn i fristelsen.

For de fleste andre henger et godt omdømme og et godt salg sammen. Da er det bare en vei å gå, sosiale medier. Ikke som en enkeltstående aktivitet, men som en forsterker av alt annet du gjør i markedsmiksen.  Generasjonen som aldri har opplevd noe annet enn Internett krever det.

Som vi sa under presentasjonen vår i dag – Lytt, påvirk og engasjer, i den rekkefølgen, så går det bra.

Lykke til alle som vil inn i vår verden!

12 svar til Bedrifter vil, men vet ikke hvordan

  1. Jeg fikk ikke med meg lesetipsene deres. Hvilke bøker var det dere refererte til?

  2. Thomas sier:

    Lesetips:
    Now is Gone, Geoff Livingston with Brian Solis
    Groundswell, Charlene Li og Josh Bernoff
    Brand Digital, Allen P. Adamson
    Grown Up Digital, Don Tapscott

    Og hvis jeg skal anbefale en blogg: http://www.chrisbrogan.com/

  3. Johannes Fjose Berg sier:

    Ja, men..
    hva med tradisjonelle organisasjoner og sosiale medier. Et salg er jo målbart i mye større grad enn politisk gjennomslag.

    Hvor finner jeg argumentet for at norske ungdomsorganisasjoner, fagorganisasjoner, ideelle organisasjoner osv. bør bruke sosiale medier. De fleste funnene og forskningen det refereres til når dte gjelder sosiale medier dreier seg om Amerika, og der snakkes det nesten bare om kommersielle produkter.

    Salg av Lipsyl har på det nåværende tidspunkt liten overføringsverdi til min kommunikasjonsfaglige hverdag.

  4. Thomas sier:

    At Barack Obama vant et valg, hvor sosiale medier var avgjørende for gjennomslagskraften i en helt ny målgruppe, skulle vel borge for at tradisjonelle organisasjoner kan bruke slike virkemidler. Du er jo så tradisjonell som du selv vil?!🙂

  5. Thomas sier:

    Litt mer om tradisjonelle organisjoner. Min påstand er at organisasjoner har mest nytte av sosiale medier. De skal jo engasjere og dele i sin natur. Sosiale medier er skapt for å skape folkelig engasjement og påvirkning nedenfra. Rett og slett en demokratisering av mulighetene til å påvirke opinionen. Før var du gudegitt redaktører og møter med øvrigheta. Egentlig er det vel ikke den ting sosiale medier ikke kan løse😉

  6. Johannes Fjose Berg sier:

    Hehe. Ja – et godt poeng, men med de ressursene Obama & co har hatt tilgang til i form av arbeidskraft har nok heller ikke Obama en direkte overføringsverdi for norsk speiderbevegelse, frimerklubber osv.

    Savner bare at eksempler som trekkes frem i foredrag, tema for konferanser osv. bruker ikke-kommersielle eksempler også.

  7. Thomas sier:

    Enig i at vi skal bruke eksempler fra annet enn bedriftslivet. Jeg er ikke enig i at det handler om penger. Derimot kan det handle om resurser, i form av tid. Men har du en person som er dedikert til å jobbe med sosiale medier, så har du sannsynligvis langt på vei lykkes allerede.

  8. Johannes Fjose Berg sier:

    Jeps. Helt enig i at det ikke dreier seg om penger, men folk som har tid til å implementere sosiale medier som en del av kommunikasjonsstrategier osv. men for å gjøre det må en ha eksempler på hvordan det kan gjøres. Og her savner jeg litt fra dere som har peiling🙂

  9. Thomas sier:

    Måten å bruke sosiale medier blir mye det samme uansett hva du holder på med. Lytte, påvirke og engasjere er grunnregelen. Organisasjoner har også den fordelen at de i utgangspunktet har høy troverdighet ute blant folk.
    Du savner eksempler. Jeg fant denne bloggen: http://beth.typepad.com/beths_blog/
    Vet ikke om innholdet er verdens beste, men det er en start. Ellers gjelder å det surfe rundt!

  10. […] det internett handler om akkurat nå. Kommunikasjonsbyrået Sermo Consulting har derfor gjort en undersøkelse blant norske kommunikatører om bruk av sosiale medier. Er sosiale medier blitt en kommunikasjonskanal og et aktuelt verktøy på linje med andre […]

  11. […] og samfunnskontakt eller Public Relations) er antallet norske bloggere forbausende lite.  En undersøkelse som er utført av Sermo Consulting og Norsk kommunikasjonsforening viser at selv omkommunikatører […]

  12. Halsbrann Søker sier:

    1. Undersøkelsen fra USA sier ikke at folk tror det er en motsetning mellom merkevarebygging og salg. Det som står på siden dere lenker til er at lederne ikke tror sosiale medier kan fører direkte til økt salg i samme grad som sosiale medier kan bygge merkevare.

    2. Dere skriver: «(vi) kan forsåvidt være enige i at dårlig omdømme ikke trenger å hindre et godt salg. Da må du imidlertid ha et knallgodt produkt! Apple er vel et eksempel på det». Mener dere virkelig at Apple har et dårlig omdømme?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: