Blir Solhjell Norges Bildt?

solhjell-blogg

Snaue to uker er neppe nok til å konstatere at en blogg er en suksess eller ikke, men etter at vi har kritisert norske politikere for ikke å være aktive nok i samtalen på nett, synes jeg det er på sin plass med litt skryt.

17. november startet kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell sin blogg, og har i løpet av de siste tolv dagene rukket å legge ut ikke mindre enn én sak om dagen i snitt, med temaer som dekker et bredt spekter, fra finanskrise (som muligens er klippet fra Regjeringens pressemelding?), via personlige betraktninger om Solhjells besøk på Madagskar, til innlegget «Synd på meg» om at ministeren er syk.

Jeg synes Solhjells blogg treffer akkurat der den skal. Han åpner for og svarer på kommentarer, tar opp viktige politiske saker, og viser også hvem han er som person. Om han skriver sakene selv eller har rådgivere som gjør det vet jeg ikke, men jeg synes de har en såpass god personlig tone at jeg i det minste lar meg lure til å tro han selv er forfatter til det motsatte er bevist.

Tidligere har vi skrytt av den svenske utenriksministeren Carl Bildt, som etter min mening har satt standarden for blogging i Norden. Hvis Solhjell fortsetter sin frekvens, og fortsetter å skrive personlige, gode saker, kan denne bloggen bli en viktig kanal opp mot valget i 2009.

Og Pedersen er på Twitter
Det er mulig jeg har slumret i timen, men uansett gikk det meg hus forbi at fiskeriminister Helga Pedersen kom seg på Twitter 1. oktober. Kontoen virker tilsynelatende ekte, og oppdateringene er i likhet med Solhjell sin blogg en pen miks av politiske og personlige betraktninger. Det er ikke flusst med mennesker som følger fiskeriministeren enda, men så har vel heller ikke Twitter-kontoen blitt markedsført noe særlig.

At politikere blogger og har tilstedeværelse på sosiale nettverk er noe vi, og flere med oss, har etterlyst i lang tid. Med under et år igjen til neste stortingsvalg, gleder jeg meg til å se hvilke partier og politikere som blir mest «2.0» i ’09. Hvem blir den heteste kandidaten på nett? Og kommer noen til å gå på en skikkelig smell?

3 svar til Blir Solhjell Norges Bildt?

  1. Ole Emil sier:

    Det blir spennende å følge med om han klarer å fortsette i dette sporet. Det er forfriskende å se en politiker som bruker blogg, slik Solhjell gjør. Han må ha forstått noe vesentlig. Det blir for øvrig også interessant å se hvordan bloggen blir fulgt opp, også etter valget neste år.

  2. Nå har jeg fulgt bloggen til Bård Vegar i ei uke og jeg må si at jeg foreløpig er ganske imponert. Han skriver både om personlige ting, først og fremst musikkrelaterte ting, men også konkrete politiske emner.

    MEN: jeg kan ikke se at han har svart på en eneste kommentar siden starten. Kanskje er det litt vanskelig å få det til sånn innimellom all denne politikkjobbinga, men i lengden er blir det kanskje litt flatt.

  3. […] om eg skriv sjølv på bloggen min, eller om eg bruker rådgjevarar i departementet til det. I ein artikkel med hyggeleg skryt (som eg nyttar høvet til å linke til!) frå eit av dei nye kommunikasjonsbyråa som særleg […]

Legg igjen en kommentar

