Forsikringsselgere inntar Facebook

facebookDet er i overkant av 1,3 millioner nordmenn på Facebook i dag, noe som selvfølgelig er en betydelig målgruppe. Det er ikke mange norske selskaper som har en strategi for hvordan denne målgruppen oppfører seg (enda) eller hvordan de bør kontaktes, og min spådom er at vi kommer til å se kreative løsninger i tiden fremover, både i regi av selskaper og kreative selgere som opptrer på egen hånd.

Følgende melding dumpet inn i innboksen min på Facebook i går (Personen har et navn, men jeg velger å anonymisere i denne sammenhengen):

hei!:)
Mitt navn er NN og jeg jobber for ett stort forsikringsselskap.
Jeg har lyst til å tlby deg en bedre pris på forsikringene dine.Kunne jeg ha fått lov til det, Fredrik?

Det er bare å ta kontakt!Så ringer jeg:)

Hilsen
NN:)

Jeg er ikke venn med NN på Facebook, og hvorfor akkurat jeg ble valgt er et lite mysterium, og som gammel journalist fikk jeg lyst til å svare den hyggelige damen:

Hei NN,

Dette var jo en interessant måte å drive salg på. Hvilket forsikringsselskap representerer du? Og hva slags forsikringer er dette snakk om?

F

Det er mulig dette ble tolket som interesse, for svaret lot ikke vente på seg:

Hei igjen F:)
Jobber for TrygVesta:)Og det gjelder egentlig alle slags forsikringer:) bol,hus,innbo,båt,reise osv:)
Vi har gått ned en del på noe..så det kan lønne seg å sjekke prisen:)
Hvor har du forsikringene dine??Hva er det du har av forsikringer?:)

Hilsen
NN

Nå er jeg forsåvidt fornøyd med mine forsikringsavtaler, så jeg syntes ikke det var riktig å trekke strikken noe særlig lenger:

Hei igjen…🙂

Tror nok jeg er fornøyd med de forsikringene jeg har på nåværende tidspunkt. Men du, et lite spørsmål: Er denne typen kontakt på Facebook noe TrygVesta gjør aktivt, eller er dette noe du gjør på eget initiativ? Bare spør av ren jobbfaglig interesse…

F

Svaret var kort:

nei de gjør ikke det.

Og det tror jeg er slutten på akkurat den historien.

Jeg synes NN skal ha litt skryt for å ta initiativ og tenke utradisjonelt. Samtidig er nok dette litt over kanten i forhold til hvordan jeg vil bli kontaktet av selgere. Det er en grunn til at jeg har registrert meg mot telefonsalg gjennom Brønnøysundregisteret, for å si det sånn. At Facebook-profilen min ligger åpen er ikke en invitasjon til å kontakte meg på denne måten.

Allikevel viser det at det finnes mennesker der ute som ser at Facebook og andre digitale medier har et potensial som salgskanal. Igjen understrekes viktigheten av å lytte, påvirke og så engasjere, i den rekkefølgen. I hvilken grad er nordmenn på Facebook åpne for å bli kontaktet? Hvordan vil de snakkes til? Først når man kjenner målgruppen og har svaret på disse spørsmålene kan man ta kontakt, men en direkte (om enn svært vennlig) mail er neppe riktig fremgangsmåte.

Hva synes du? Hadde du vært mindre skeptisk enn meg til denne fremgangsmåten?

Oppdatering 5. des, 14:22:
Etter at denne saken ble publisert sendte jeg en ny melding til NN der jeg påpekte at dette neppe var en god måte å selge på og at jeg hadde skrevet et blogginnlegg om det. Svaret var både ydmykt og tyder på at dette neppe kommer til å gjenta seg:

beklager.det var absolutt ikke mening.og takk for at du sa i fra..jeg er helt ny..visste ikke .

12 svar til Forsikringsselgere inntar Facebook

  1. Kriff sier:

    Dette synes jeg er laaangt over streken. Hvis jeg hadde blitt kontaktet av denne selgeren, ville jeg definitivt ha tatt kontakt med TrygVesta og meldt fra om dette.

  2. Kjetil sier:

    Jeg har heller ikke noe ønske om å bli kontaktet av selgere på Facebook, men er det ikke helt naturlig? Der hvor det er kunder, vil det også være selgere? Det som kanskje ikke fungerer så bra, er den tradisjonelle salgsmetoden i en ny sammenheng – men det er vel ikke altfor vågalt å gjette på at noen arbeider intenst med å finne nye og attraktive måter å selge tradisjonelle produkter på – også på sosiale nettsteder.

  3. @Kriff: Enig i at det er langt over streken, men jeg har allikevel ikke lyst til å oute en selger som tydeligevis tar initiativ (i tider der salget går tregt?), men som ikke har nok kunnskap om denne typen kommunikasjon.

    Så kan vi jo håpe at TrygVesta har så god bloggovervåkning at de plukker opp denne typen saker.

  4. Hallvard Lavoll-Nylenna sier:

    Synst ikkje han skal ha for initativet. For enkelt og for langt over streken. Det er heilt klart at mange selskap må byrje tenkje nye måtar for å nå ut til folket på. Men innboksen på FB er personleg og skal ikkje fyllast med direkte reklame.

    TryggVesta kan til dømes legge alle teve-reklamar på YouTube (kan hende dei gjer det, gidder ikkje leite😉 ) og så kan dei som vil (jobbar i selskapet) velge å dele videoen på sosiale nettverk – men berre om videoen er verdt å dele (med andre ord bra og morosam).

    TryggVesta sit sikkert også på ein del gode råd (korleis forhindre brann, inbrot osv). Dette kan brukarar vere med å dele på nettet og TryggVesta vil stå som kjelde. Saman med dei gode brannråda vil logoen bli sendt fram og attende i sosiale nettverk.

    Ikkje verre enn dette.

  5. Thlom sier:

    Jeg ville aldri kjøpt noe av en selger som peprer teksten sin med smilefjes i stedet for punktum.

  6. Thomas sier:

    Det er definitiv noe jeg vil reagere negativt på. Det er nok rom for et lite nettikett kurs på trygvesta.

  7. morghus sier:

    Er enig med andre, det er grenser for kor «invaderende» ein skal vere for å selge sine produkter. Hjelper jo heller ikkje at språket i dei meldingene virka særdeles useriøst. 12 år gamle selgere frå Tryg Vesta? Yay? :p

  8. @Hallvard: Når jeg skrev at hun skal ha for initiativet, så mente jeg selvfølgelig at hun skulle ha for å være fremoverlent og på. Fremgangsmåten er slettes ikke bra.

    @Thomas: Nettikettekurs til TrygVesta er definitivt en god ide. Og til alle andre selskaper som driver salg på telefon/nett også forsåvidt.

  9. Saken er nå oppdatert med siste utveksling fra NN.

  10. Fikk en bra kommentar på Underskog, som i grunn sier alt:

    «Markedsføringslova er allereie veldig tydeleg:

    “Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).”

    Så det er vel ikkje så mykje å diskutere?»

  11. Pablo sier:

    Bra samtale emne. Dette er en klar begynnelse på hvordan virksomheter må få opp øynene på hvordan de skal være representert gjennom sosiale medier.

    En tydelig strategi er foreløpig manglende. Og som bedrift bør de informere innad til sine ansatte, at de bør trå varsomt med å bruke bedriften som avsender i et kommersiell budskap.

    Slik @ Hallvard Lavoll-Nylenna sier, så bør man engasjere ved å fremme nytteverdi for de som skal eksponeres for budskapet, det kan være feks. en viral video på hvordan man skal være forberedt i en potensiell farlig situasjon, der man bør være forsikret.
    Innholdet bør ha en morsom vri, for at man skal sende den videre, eller at du finner en verdi i den slik at du skal ville å sende den til dine venner.

    Det er derfor det er så genialt at dere og ColtPr er til.
    Dere er veivisere inn i den nye digitale-spheren – Sosiale medier.
    Stå på!:)

  12. Hei!
    Beklager sent svar, men vi i TrygVesta har nå begynt å systematisk overvåke sosiale medier, blogger etc. Vi prøver på denne måten å følge med på hva som rører seg og fange opp hva som skrives om oss.

    Det er absolutt ikke TrygVesta sin politikk at våre selgere skal selge forsikring via personlig kontakt på Facebook eller gjennom andre sosiale medier.

    At dette har skjedd i dette tilfellet beklager vi på det sterkeste og vi skal ta opp dette internt.

    Hallvard Lavoll-Nylenna foreslår at vi bruker medier som YouTube og lignende til vår fordel. Du kommer med mange gode forslag, og noen av disse er absolutt noe vi tenker å benytte oss av. Vi har i over ett år allerede vært på Facebook med en egen profil (Trygve Sta) som gir sikkerhetstips og gode råd til sine 700+ venner.

    Det er spennende å lære seg, og å ta i bruk sosiale medier. Vi erkjenner at vi bare er i startfasen, og er takknemlig for alle gode innspill.

    Med vennlig hilsen
    Ingrid Holm Svendsen, informasjonssjef i TrygVesta Forsikring

Legg igjen en kommentar

