Slo nettspådommene til?

mysticmanFor snart et år siden, i et av de første innleggene på det som da var GCI Communiques blogg, tok jeg meg den frihet å komme med noen spådommer innenfor kommunikasjon og sosiale medier for 2008. Nå er det riktignok snaue to uker igjen av året, og med forbehold om at det selvfølgelig kan skje ting i romjula, så tror jeg allikevel det er tid for å se om jeg traff.

Jeg satte opp RSS, Twitter og Qik som det jeg trodde skulle bli årets trender, og jeg synes da ikke jeg har truffet helt feil. Om RSS har blitt en hit i år er vel egentlig vanskelig å måle, men flere er i ferd med å oppdage at nyhetene kan komme til deg, uten reklame, i stedet for at du skal sjekke nettavisene med jevne mellomrom for å se hva som er siste nytt.

Når vi gikk inn i 2008 var det rundt 400 nordmenn som brukte mikrobloggingstjenesten Twitter. I løpet av våren hadde næmere 5.000 nordmenn opprettet konto. De siste ukene har TwitDir, som kartlegger brukerne, vært nede, men at minst 20.000 nordmenn er på Twitter i dag er antagligvis ikke voldsomt feil.

Qik var et langskudd fra min side. Tjenesten var i lukket «alfa-testing» for et år siden, men er nå åpnet. Vi kan neppe si at den har slått an blant «folk flest», men at en del har fått øynene opp for Qik og andre tjenester som åpner for overføring av live video fra mobiltelefoner til nett, samtidig som brukerne kan kommunisere med hverandre, det våger jeg å påstå.

Så for å oppsummere, så var vel neppe mine spådommer noe særlig verre en han tyske værspåmannen som dukker opp hver vår og lover tidenes beste eller verste sommer. Og hva som skjer i 2009 kommer vi selvfølgelig tilbake til i romjulen.

Ett svar til Slo nettspådommene til?

  1. […] om jeg kan komme med noen spådommer innenfor PR og sosiale medier for dette året også. Siden jeg ikke var helt på villspor i fjor, så er det lov å prøve seg […]

Legg igjen en kommentar

