Tre trender for 2009

mysticmanDa er året ordentlig i gang for de fleste, og selv om vi er noen dager inn i 2009, synes jeg ikke det er for sent å ta en titt i krystallkulen og se om jeg kan komme med noen spådommer innenfor PR og sosiale medier for dette året også. Siden jeg ikke var helt på villspor i fjor, så er det lov å prøve seg igjen.

Da jeg skrev om trender for 2008 var det tjenester som var i fokus, men jeg tror ikke dette året vil bli et år der vi ser mange nye tjenester sprette opp og bli populære. Et unntak, og en tjeneste som jeg tror definitivt vil slå an, er musikktjenesten Spotify, som mange har skrevet om, og som det er lett å få et avhengighetsforhold til. At Twitter også vil fortsette å vokse, er jeg ganske sikker på.

2009 vil bli året for å endre tankegang innen PR, markedsføring og sosiale medier. Mange bedrifter har kuttet i markedsbudsjettene sine, og dermed må de tenke smartere for å nå målgruppene sine. De selskapene som klarer å innvolvere kundene i en dialog kommer til å få mest igjen for pengene sine, og vil dermed være bedre posisjonert i en økonomisk nedgangstid som mange eksperter spår vil vare hele året.

Men for å komme til poenget. Jeg tror vi kommer til å se følgende tre trender i 2009:

Norske politikere i sosiale medier
Det begynte så smått i 2008, blant annet med Jens Stoltenberg på Facebook, Bård Vegar Solhjells blogg og Helga Pedersen på Twitter. Men i 2009 er det valg, og dermed kommer partiapparatene til å spytte store ressurser i å mobilisere nettbrukerne. At Barack Obama utnyttet nettets fulle potensial, i tillegg til at han selvfølgelig hadde et sterkt budskap, blir av mange nevnt som en avgjørende faktor for at han settes inn som amerikansk president om drøye to uker. Om norske politikere vil lykkes skal være usagt, men jeg tror vi både vil se vellykkede forsøk og digitale klossmajorer i 2009.

Dialogansvarlige i bedrifter og organisasjoner
Stillinger som «community manager» har blitt godt innarbeidet i USA de siste årene, og vi spådde en fremvekst av denne typen stillinger for et halvt år siden. Etterhvert som bedrifter og organisasjoner innser at de må ta i bruk sosiale medier, vil de også innse at de eksisterende ressursene ikke vil strekke til, hverken i markeds- eller informasjonsavdelingene. Dermed vil det bli behov for egne ansatte som har forståelse for denne typen dialogbasert kommunikasjon. En del bedrifter har luktet på denne typen stillinger allerede, men jeg tror 2009 vil bli gjennombruddsåret for dialogansvarlige.

Digitale kvakksalvere
Vi advarte mot digitale kvakksalvere mot slutten av fjoråret, og advarselen står fortsatt ved lag. Det vil garantert dukke opp folk som kaller seg «eksperter» innenfor digitale og sosiale medier. Hvor disse vil komme fra er vanskelig å si, men både reklamebyråer, tradisjonelle PR-byråer og konsulentselskap er klare mistenkte. For hvordan du skal oppdage en digital kvakksalver, ta en titt på saken vi skrev om dette før jul.

Er det andre ting som vil prege 2009?

7 svar til Tre trender for 2009

  1. Dere definierer disse punktene en smule løst i år som i fjor, hva med å komme med noe mer konkrete tall, prosent økninger og slike ting så man kan måle om dere har peiling😉 Og hva definerer dere som gjennombruddsår?

  2. @Terje: Om det var løst å spå RSS, Twitter og Qik i fjor kan vi sikkert diskutere, men jeg synes jo det traff ganske bra. Om det er noen målefaktorer som definerer om vi har peiling eller ikke, så spør gjerne, så kan vi godt prøve oss på en spådom, men på stående fot ser jeg egentlig ikke hvordan det skal kvantifiseres. Med gjennombruddsår mener jeg at dette blir året da flere norske bedrifter kommer til å ansette, eller hvertfall vurdere å ansette, en egen person dedikert til dialog på nett. Å sette et tall på det er jo nesten umulig, men vi kommer til å holde et øye på stillingsannonser, og videreformidler hvis vi finner noe interessant.

  3. Geir Holen sier:

    Tror du treffer bra på det første og det siste punktet, Fredrik. Men tror du mange bedrifter vil ta seg råd til å ansette egne dialogansvarlige? Jeg tror du har helt rett i at flere og flere vil se behov for å komme sterkere på banen innenfor dette feltet, men tror du de vil øke bemanningen når det kuttes ellers? Informasjon-/kommunikasjon-/markedsavdelingene er jo de som merker stillingskutt tidligst.

    En liten utfordring til en så klarsynt herremann. Du peker på nye ting som kan dukke opp eller som vil forsterke seg. Men hva med det vi allerede har begynt å ta i bruk. Forståsegpåere (journalister) har jo f.eks. erklært Facebook død i to år. Vil bloggen forsvinne på nytt, slik den gjorde etter forrige bølgedal. Blir kidsa lei av Nettby, og vil heller prioritere å være mer offline? Jeg var på en liten samling for en stund tilbake, hvor bl.a. et knippe 16-18 åringer satt på fesjå og måtte svare for sine nettvaner. Noe av det jeg bet meg merke i var at de uavhengig av hverandre avslørte at de var online, men holdt det skjult for sine venner. De var rett og slett lei av at de ikke kunne sitte ved skjermen uten å bli forstyrret. F.eks. ved hjelp av MSN sin «vis som frakoblet»-funksjon.

    Noen tanker?

  4. @Geir: Godt poeng at bedrifter kanskje vil vegre seg for å ansette (flere) kommunikasjonsfolk i disse nedgangstider, så akkurat det punktet er kanskje vel så mye et ønske som en spådom. De bedriftene som satser på dette er i det minste de som vil lykkes, slik jeg ser det, men dette er upløyd mark for de aller fleste.

    Det er fortsatt rundt 1,4 millioner nordmenn på Facebook, men uten å ha noe særlig bevis for å si det, så har jeg en følelse av at aktiviteten har tatt seg opp igjen etter at den verste hypen var over. Så jeg tror forståsegpåerne må vente minst et par år til. Kidsa er det verre med, for de endrer medievaner ekstremt kjapt. Dermed må Nettby stadig utvikle seg for å henge med i svingene, men det virker det som de gjør. Men det er interessant at de unge ikke vil forstyrres på nett, men velge hvor tilgjengelige de vil være. Kan det rett og slett bety at denne aldersgruppen vil gå tilbake til «den virkelige verden», og da bli mål for tradisjonell reklame? Jeg tviler vel på om dette er noe som kommer til å skje i løpet av året vi er inne i, men at vi kanskje kan se en dreining mot det mot slutten av året er ikke umulig.

    Og bloggen tror jeg ikke forsvinner… snarere tvert imot.

  5. Jeg tror mobile medier endelig tar av, og med medier mener jeg vel egentlig mobile applikasjoner. Med Iphone har Apple gjort nettet og ikke minst sosiale medier håndterbart i mange situasjoner der du før ikke hadde reell tilgang. Det som imidlertid må til for at at den mobile revolusjonen skal nå «massene» er at de store mobiltelefonprodusentene får like gode løsninger for applikasjoner som Apple og at betalingsstrukturen endres. Kanskje tvilsomt om det skjer i år, men noe må de finne på i løpet av kort tid. Når det allerede finnes applikasjoner som Yr og Trafikanten for Iphone, så må det vel komme et folkekrav om lignende for andre operativsystem?
    Det som også vil følge med denne utviklingen er at Internettbruk vil bli fastpriset. Sannsynligvis vil det komme først. Husk at Internettbruken tok av når vi sluttet å betale for hvor mye vi lastet ned og opp, men betalte etter båndbredde.

  6. Nikki Schei sier:

    Det finnes ganske mange gode, og selvklare, poeng i det som du skriver om året. Jeg tror at en sak som kommer til å prege året et at ROI på sosiale media kommer å kreves av kundene og at man finner en felles beregningsmåte. Dette gjør at man, forhåpentligvis, slipper unna digitale kvakksalvere – for der er jeg veldig, veldig enig. Det er mange som snakker og synser, men få leverer.
    Når det gjelder fjorårets spådommer, sjekk http://www.bambuser.com – lysende ide som jeg har brukt ved mange anledninger i offisielle fora – live streaming via mobilen.

  7. @Nikki: Jeg er helt enig i at Bambuser er en nydelig tjeneste, uten at jeg har brukt den noe særlig selv. Nå er den jo ikke ulik Qik da, som jeg jo nevnte for et år siden, og akkurat da mente jeg det holdt med en streaming-tjeneste, så kan vi sikkert diskutere hvilken som er best. Å vise ROI blir helt klart også viktig i 2009, ikke bare for digitale og sosiale medier, men for alle som leverer et eller annet produkt til en eller annen bedrift. I en tid der kostnader kuttes er det de som leverer uunværlige produkter som overlever som leverandør. Uansett blir dette et spennende år…🙂

Legg igjen en kommentar

