It’s not about me

barack1

Obama fant sjelen i det sosiale nettet og ble valgt på en bølge av velvilje fra internettgenerasjonen. Nå er han president. Vil fokuset på åpenhet og dialog fortsette? Eller må vi vente til neste valg før den 44 presidenten finner frem den sosiale verktøykassen igjen?

Da Barack Obama talte på lunsjen på Capitol etter innsettelsen gjentok han nesten de samme ordene som han brukt mange ganger tidligere; It’s not about me. It about all the people outside this room.
Det passet seg bare ikke så bra å si; «It’s not about me, it’s about you» i et rom fullt av tidligere presidenter, vise-presidenter og senatorer.

For meg er disse ordene grunnen til at han er president i dag, og ikke Internett og sosiale medier som mange peker på.

For all del, de som vil lære hvordan de skal bruke sosiale medier for å lykkes i all markedsføring, kan lære mye av å lese blogger som denne.

Men det viktigste Obama og hans rådgivere har forstått er at sosiale medier ikke handler om teknologi, men å handle etter et prinsipp; Det handler ikke om meg, men om deg! Bruker du, din organisasjon eller din bedrift dette prinsippet, så har du tatt et langt steg mot å lykkes i dialogen med alle som betyr noe for deg.

Derfor er det svært spennende å se om Barack Obama og hans stab har klart å leve etter sine prinsipper når de har flyttet inn i det Hvite Hus. Fremtredende medier som Wired er tvilende til om det lar seg gjøre. Jeg må også si jeg stiller meg i rekken av tvilere til om dialogen blir et like fremtredende trekk ved kommunikasjonen nå som tidligere.

Det jeg ikke tviler på er at kommunikasjonen på Internett kommer til å bli noe av det beste vi har sett, og et kjapt blikk på Det hvite hus sin hjemmeside bekrefter det. Dette er rett på sak og en klar forbedring fra forrige stab. Du får raskt oversikt over de viktigste sakene, menneskene, historien og hjemmesidene har en blogg! Innholdet er til fritt bruk, og det blir trukket frem av flere som positivt. Det er imdlertid liten mulighet for direkte dialog, et skjema for å gratulere og komme med forslag er vel det nærmeste. Men det er jo greit for presidenten å ha en mailingliste på noen millioner mennesker han kan nå direkte.

«Office of Public Liaison» sier imidlertid de skal komme med flere initiativ for å bedre dialogen i ukene som kommer. Vi gleder oss til å se!

I mellomtiden kan du følge Obama og Det hvite hus på Twitter: twitter.com/TheWhiteHouse (jeg har ikke fått bekreftet om Det hvite hus faktisk står bak kontoen).

Dagbladet skriver mer om valgkamp og Internett i dag (3.2.2009)

8 svar til It’s not about me

  1. Godt innlegg. Synes likevel det er viktig å tydeliggjøre et forhold. Du sier:
    «“It’s not about me, it’s about you” (… )For meg er disse ordene grunnen til at han er president i dag, og ikke Internett og sosiale medier som mange peker på.»
    Vider viser du til til at Obama og hans stab fult ut har forstått de sosiale mediene. Der ligger det essensielle slik jeg forstår de sosiale mediene og potensialet i dem: Bruken av de sosiale mediene hjelper oss nettopp til å holde et slikt fokus på at det handler om «deg» og det som skjer mellom oss – i dialogen. Derfor er de sosiale mediene helt sentrale; de fremmer vår forståelse av inkluderingens betydning.

    (uten at jeg mener å gjøre dette til en debatt om det er høna eller egget som kom først)

  2. Du har selvfølgelig rett. Mitt poeng er bare at du kan lære sosiale medier og bruke så mye fancy teknologi du bare vil, men hvis ikke bruker det riktig så kan det like gjerne jobbe mot deg. De som gjør det mulig å få til en dialog, men ikke lytter, vil få problemer. Store problemer! Tror en del av de politiske partiene i Norge skal få merke det.

    Samtidig er vel forventningene til hva en president kan få til av direkte diaolog over nettet nokså lave, men Obama har selv lagt listen høyt.

  3. Audun Herning sier:

    Godt innlegg. Det blir veldig spennende å se hvordan han skal kunne følge opp. Framover kommer det til å være store forventninger til at folk skal kunne komme i en diskusjon på konkrete forslag og løsninger. Hvordan det skal avveies opp mot helhet og politiske forhandlinger kommer til å by på utfordringer. Ikke uoverkommelige, men helt nye.

  4. Pål H sier:

    Veldig sant det du skriver Thomas. Tteknologien er instrumenter for virkeliggjøring av verdier som handler om åpenhet, dialog og deltakelse. Verktøyene finnes der i større grad nå enn tidligere, det handler om å ta dem i bruk.

    Men det hjelper ikke å bruk sosiale verktøy, dersom du allikevel ikke er interessert i dialogen og samtalen med de det gjelder. Det er strategien og verdiene som er fundamentet .

  5. nei: Høna kom først😉

  6. Enig med Thomas og Carl Christian. Det handler ikke om å opprette flest mulig kontoer og publisere flest mulig statusoppdateringer, bilder og videoer. Han hadde selvfølgelig ikke hatt noen interesse blandt Sosiale medier hvis ingen likte eller var interessert i det som ble sagt.

    På den andre siden så har jeg ikke helt troen på at man kan «gjøre seg til» for å få gjennomslag. Man må bygge på noe som er ærlig og som allerede ligger latent. Jeg tror det er nettopp her Obama har truffet blant sånne som oss. Obama har da sikkert hatt gode «sosiale PR rådgivere» som har klart å synliggjøre disse aspektene ved ham.

  7. Nikki Schei sier:

    Men, i ærlighetens navn – hva hadde dette vært uten Howard Deans og hans kampanje generaler. Når t.o.m Dimitri Medvedev bruker videoblogging, da har vi kommet et stykke!
    Derfor blir jeg veldig nysgjerrig på hva du skal presentere på WebForum.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: