10 Twitter-tips for kommunikatører

twitterlogoFritt etter Drew Benvies bloggpost for noen dager siden, der han tar for seg ti gode tips og grunner for å bruke twitter som kommunikatør.

  1. Research/forskning
    Finn relevante saker, mennesker, diskusjoner etc. ved å bruke http://search.twitter.com aktivt. Her kan du også sette opp faste søk i din RSS-leser. Vil du følge med litt mer aktivt er en egen twitterapplikasjon et godt verktøy. Jeg vil anbefale TweetDeck som gir deg full oversikt og som kan settes opp slik du liker.
  2. Nettverksbygging
    Finn en drøss med interessante mennesker som deler faglig snacks, og mener sterke meninger. Snakk med dem, tips dem, videreformidle deres standpunkter og linker. Hjelp en journalist med innspill til en sak, se hvem som skal delta på neste arrangement som du skal på og avtal møter der. Mulighetene for netteverksbygging er enorme. Jeg bruker twitter aktivt selv, og med over 1.000 som følger meg og vice versa er twitter faktisk viktigere for meg enn Facebook og LinkedIn på dette området.
  3. Markedsføring/salg
    Dersom du klarer å finne balansen mellom spamming og nyttig markedsføring og salg kan twitter være stedet. I hvert fall i forhold til å forsterke andre aktiviterer. Selger du reiser, hvorfor ikke legge ut «i-siste-liten-tilbud»? Selger du PCer, gjør som Dell og bruk twitter til å selge renoverte PCer (http://twitter.com/delloutlet). Et godt verktøy her er TwitterFeed, som konverterer RSS til twittermeldinger for deg. Dette er nyttig for automatistere twittertjenester/brukere.
  4. Lagarbeid/teamwork
    Inviter hele teamet, avdeling eller firmaet ditt til twitter, bruk det aktivt og se hvordan det endrer måten dere kommuniserer på. Det er vesentlig mer sosialt enn epost, og det forenkler en god del da man må holde seg til korte direkte eller åpne meldinger.
  5. Nyhetsformidling
    Twitter er ikke bare et sted man fyrer av egne enveis meldinger, men en LIVE toveis nyhetskanal. Alle de store nyhetskanalene og mediehusene bruker Twitter til å spre nyheter og få feedback på dem. Finn ut hvordan du kan gjøre det samme. Flere og flere bruker twitter for å få med seg det viktigste som skjer. Gjør det samme for ditt firma eller din kunde.
  6. Utprøving/testing
    Twitter er vel den raskest voksende «crowdsourcing»-plattformen, eller såkalt nettflokk. Bruk din nettflokk til å teste ut tjenester og produkter, få feedback med en gang, og utvikle det fortløpende. Har du en idé, test det ut på dine «nærmeste» på twitter før du kunngjør det til hele verden. Spør gode spørsmål og få mange gode svar.
  7. Søkemotoroptimalisering
    Google elsker twitter! Ikke spør meg hvorfor, men det har antagelig noe med at kanalen oppdateres hele tiden. Av den grunn vil stort sett alltid relevante twitterkontoer havne høyt oppe på Google-søk. Så hvis ditt firma, merkevare, kunde eller talsperson er på twitter, få dem på!
  8. Krisehåndtering
    Når det som ikke skulle skje skjer, når du har sagt noe dumt, når produktet ditt ikke er så bra som du trodde, når noe uventet skjer, bruk twitter aktivt. Følg med på hva andre mener om saken, del nyheter fortløpende (manuelt eller automatisk), og inkluder twitter i din kriseplan. Det vil lønne seg!
  9. Tipse journalister om nyhetssaker
    Veldig mange norsk journalister er på twitter, og er aktive også. Se NRKbetas oversikt her. Stadig vekk kommer det tweets som spør om noen har tips til saker. Tips da vel! Bruk da gjerne direkte-tweets ved å skrive d, mellomrom, brukernavn og meldingen din.
  10. Rekruttering
    Trenger du flere folk eller kanskje bare litt hjelp til et prosjekt? Twitter et bra sted å finne folk som er oppegående på området. Vi gjorde dette nylig da vi skulle finne folk til Sermo.

Og Dave Fleet har laget en liste over 40 kommunikasjonsrelaterte twitterfolk man bør følge for å lære litt.

1. Shannon Paul – @shannonpaul – New media creative content consultant at the Detroit Red Wings
2. Chris Brogan – @chrisbrogan – President, New Marketing Labs, co-founder of PodCamp
3. Jeremiah Owyang – @jowyang – Senior Analyst, Social Computing at Forrester Research
4. Laura Fitton – @pistachio – Principal and Founder, Pistachio Consulting
5. Jennifer Leggio – @mediaphyter – ZDNet social business blogger.
6. Julien Smith – @julien – Uber-smart, uber-friendly new media consultant from Montreal
7. David Alston – @davidalston – Vice President of Marketing at Radian6
8. Aaron Newman – @aaronnewman – Founder of Techrigy
9. Scott Stratten – @unmarketing – Ottawa
10. Melanie Baker – @melle – Community Manager at AideRSS
11. Joseph Thornley – @thornley – CEO of Thornley Fallis Communications, Canada’s leading PR blogger
12. Todd Defren – @tdefren – Principal at SHIFT Communications
13. Brian Solis – @briansolis – Principal at Futureworks
14. Dave Jones – @doctorjones – VP of Digital Communications at Hill & Knowlton Canada
15. KD Paine – @kdpaine – Measurement guru
16. Danny Brown – @dannybrown – Owner of boutique agency Press Release PR
17. Doug Haslam – @dough – PR pro with SHIFT Communications
18. Michael O’Connor Clarke – @michaelocc – VP at Thornley Fallis Communications, blogger since 2001 and general wise guy
19. Mike Kujawski – @mikekujawski – Ottawa-based marketing and social media consultant focused on the government sector
20. Shel Holtz – @shel – Co-host of For Immediate Release, communicator and co-author of Tactical Transparency
21. Colin McKay – @canuckflack – Director of Research, Education and Outreach at Canada’s Office of the Privacy Commissioner
22. Neville Hobson – @jangles – UK-based PR pro and co-host of the FIR podcast with Shel Holtz
23. Beth Harte – @BethHarte – Adjunct professor at Immaculata University
24. Karen Russell – @KarenRussell – PR professor at the University of Georgia
25. Christine Smith – @ProfChristineS – PR Educator at Centennial College, Toronto
26. Robert French – @rdfrench – PR teacher at Auburn University. Founder of PROpenMic and founding fellow of SNCR
27. Chip Griffin – @chipgriffin – CEO of, among other things, CustomScoop and Media Bullseye
28. Guy Kawasaki – @guykawasaki – Managing Director of Garage Technology Ventures and founder of Alltop
29. Gary Vaynerchuk – @garyvee – Host of winelibrarytv.com
30. Peter Shankman – @skydiver – Founder of Help A Reporter Out
31. Marcel Lebrun – @lebrun – CEO of Radian6
32. Richard Binhammer – @richardatdell – Face of Dell’s digital media team
33. Keith Burtis – @KeithBurtis – Community Manager for @bestbuyremix
34. Ferg Devins – @molsonferg – VP of Public Affairs at Molson
35. Ike Pigott – @ikepigott – Like Chip, Ike questions everything I say
36. Shannon Whitley – @swhitley – Developed the Chat Catcher plugin
37. Mathew Ingram – @mathewi – Journalist at the Globe and Mail; blogger and co-founder of Canada’s Mesh Conference
38. Christopher Penn – @cspenn – Chief Technology Officer of the Student Loan Network, co-founder of PodCamp and social media ninja
39. Eden Spodek – @edenspodek – The Bargainista – pension fund communicator, shopping blogger, passionate about communities
40. Connie Crosby – @conniecrosby – Law librarian, social networking “diva” and co-host of the Community Divas podcast with Eden Spodek

Jeg vil følge opp med en «hvilke norske twitrere er verdt å følge» ila uken.

Og skulle dere være i tvil, Sermo Consulting er på twitter. Det samme er vi som jobber der. Følg gjerne @thomastangen, @frjohnsen og @meriksen (undertegnede).

4 svar til 10 Twitter-tips for kommunikatører

  1. Kan jeg spørre hvordan du har fått så mange followers?
    Ellers takk for en interessant artikkel.

    http://twitter.com/jungl

  2. Ingen hokus pokus… Jeg har vært på twitter i to år, og siste året har jeg vel postet gjennomsnittlig 100-150 tweets i måneden, tatt del i samtaler, delt interesante lenker og re-tweetet andres gode tweets. Et tips: Ikke bare følg en hel haug med folk og deretter fjern dem. Bli med i samtalen og del interesante ting, så kommer det followers sakte, men sikkert. Det samme gjelder deg. Finn folk du har samme interesse som og følg dem, så følger de deg tilbake stort sett.

  3. kjetilbj sier:

    Twitter er uegnet for kommunikasjon.
    Det er ikke mediets skyld. Skylden må legges på Twitterne selv. Det er nemlig ingen, eller iallfall få, av Twitterne selv som er interessert i å kommunisere. De vil informere – rope, med egoisme i stemmen: «se på meg! her er jeg!».

    Så når igen Twittere er interesserte i å kommunisere, og ingen i å lytte. …da sitter man jo bare å snakker med seg selv?

  4. Twitter er da høyst egnet til både informasjon og kommunikasjon. Det er mange som bruker det som en «multichat»-kanal, og det begynner å bli mange interessante faglige webdiskusjoner på twitter blant folk i bransjen.

    (Forresten må denne artikkelen få en ny tittel…»ø» lar seg ikke forkorte hos noen av URL-forkorterne jeg kjenner til.)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: