Hjelp, bestemor er også på Facebook!

DinSide Data har en sak i dag med den fengende tittelen «Hjelp, mamma er på Facebook!» Saken er en strålende god oppsummering om hvordan du kan styre hvem av dine venner som kan se hva slags informasjon.

Som om ikke det var nok at «muttern» nå kan legge deg til som venn, så kan bestemor være rett rundt hjørnet. Kvinner over 55 år er nemlig den raskest voksende gruppen av Facebook-medlemmer, i følge et innlegg på WebProNews.

Saken presenterer også noen andre interessante statistikker, og jeg har supplert med norske data, hentet fra Facebooks eget annonseverktøy:

  • Det er totalt 56,2 prosent kvinner blant Facebook-brukerne, og det er flere kvinner enn menn i nesten alle aldersgrupper.
  • Blant de rett i overkant 1,5 millioner nordmennene på Facebook, er 769.000 registrert som kvinner, mot 660.000 menn.
  • 25 prosent av alle amerikanske Facebook-brukere er over 35 år.
  • 335.000 nordmenn over 35 år har registrert alderen sin på Facebook. Siden det er mulig å ikke legge inn årstall i fødselsdatoen, kan vi med stor sikkerhet anta at dette tallet er vesentlig høyere.

Så hvor mange norske kvinner over 55 år er registrert på Facebook? I skrivende stund er dette tallet 12.380, men at det er vel neppe spekulasjon på skyhøyt nivå å anta at dette tallet er høyere.

Hvor gammel er din eldste venn på Facebook? Og frykter du at gamlingene tar over? Eller er dette beviset på at sosiale medier når alle aldersgrupper i Norge?

9 svar til Hjelp, bestemor er også på Facebook!

  1. Frode Haugen sier:

    Det er mye skumlere når mor, far og bestemor begynner å bruke Messenger. Da får man aldri fred.

  2. Willy sier:

    Eller begynner å bruke telefon.

    Eller enda verre: Bo i samme hus. Da må man virkelig snakke med hverandre. De vil til og med spørre om hvordan det står til og om man har hatt en bra dag og sånn.

    Nei, utviklingen går feil vei. Sosial omgang er skikkelig slitsomt.

  3. Morfaren min på 85 år er på MSN, sitter bare å venter på at han dukker opp på Facebook nå : )

  4. Pejyuu sier:

    Syns det er koselig at de eldre tar turen innom det store internettet jeg.

    Selv har jeg problemer med å få min far over på en gmail mail, slik at jeg kan snakke med han online gjennom gtalk eller MSN..:\

  5. petronella sier:

    Jeg syns det er fantastisk at damene rusher innover nettet – You go girls🙂

  6. hakonh sier:

    Fascinerende. Det er jo søren meg jævla komisk, da. Selv har jeg en farmor som til stadighet sender tekstmelding jeg knapt forstår noe av. Dama har lært seg sms-språk.

    Og, for å svare på spm i innlegget: Min eldste venn på facebook er så gammel at han ikke oppgir alder…

  7. minneapolise sier:

    Hele svigerfamilien kom på facebook da svigerlillebror dro til Irak, ellers leser farmor bloggen min. Internett er ikke det det en gang var

  8. A'Rosa sier:

    Jeg føler meg ikke gammel, jeg. Hvorfor i all verden skal ikke vi også være her. Mye morsommere og lærerikt en ‘syklubb’.🙂

  9. […] De sosiale mediene får stadig mer innpass i våre daglige liv. I en artikkel i BT skriver Ingunn Røren om nettsamfunnene som er kommet for å bli. I følge eksperter vil de som ikke bruker sosiale nettsamfunn overhodet, vil gå glipp av mer og mer vesentlig informasjon. Jobber vil bli besatt via kontakter på nett, leiligheter får nye leietakere uten annonsering og viktig kunnskap deles med de innvidde lenge før noen andre får vite noe. Snart er vi der alle sammen. Først og fremst på Facebook. Nå er også bestemor der. […]

Legg igjen en kommentar

