Hvor mange nordmenn er på Twitter?

At antallet Twitter-brukere i Norge har eksplodert de siste månedene er neppe en overdrivelse. Men hvor mange norske brukere er egentlig på Twitter i dag? Tjenesten har så vidt jeg vet ikke mulighet til å søke geografisk, og dermed blir dette ren spekulasjon, men siden jeg ikke har sett noen andre prøve seg, gjør jeg et forsøk. For et drøyt år siden, i romjula 2007, var det i underkant av 400 Twitter-brukere som oppga «Norway» som «location», i følge TwitDir. Denne tjenesten har ikke vært tilgjengelig siden slutten av november, men vi har i hvert fall et utgangspunkt.

I Storbritannia økte Twitter-bruken med svimlende 974 prosent i 2008, i følge Hitwise. Samtidig skriver Twitter selv på sin blogg at antallet aktive brukere totalt har økt med 900 prosent i løpet av 2008.

twitter_uk_traffic_grwoth_2008_2009_chart

Dermed kan vi vel anslå at antallet nordmenn har økt med et sted mellom 900 og 1000 prosent også? I såfall er det omtrent 4000 nordmenn på Twitter i dag, og da tar jeg alle mulige forbehold om at regnekunnskapene aldri har vært de beste.

Samtidig gir et søk på Google på «site:twitter.com location+norway» 5.770 treff, men jeg ser at det er flere, blant andre Arbeiderparti-politiker Helga Pedersen, som dukker opp flere ganger.

Et forbehold er selvfølgelig at det er mange som ikke har «Norway» som sted, men jeg tror denne ytterst uoffisielle researchen gir et utgangspunkt. Så hva tror dere? Er jeg «spot on» eller «way off»? Kan vi konkludere med at det er omtrent 5.000 nordmenn på Twitter?

19 svar til Hvor mange nordmenn er på Twitter?

  1. Ronnie sier:

    site:twitter.com location+norge -norway = 564 treff
    site:twitter.com location+oslo -norway -norge = 2940 treff
    site:twitter.com location+bergen -norway -norge = 1420 treff.

    Det er vanskelig å bruke google til å gi et antall, men jeg tror det er høyere enn 5000. Norge var også generelt sent ut med Twitter, så det er ikke usansynelig at våre medlemstall har økt med vesentlig større prosentandel enn i Storbritannia eller Twitter totalt.

    Mvh
    @ronnie_ostgaard🙂

  2. @Ronnie De tallene du får ut der returnerer også sites som m.twitter.com og election.twitter.com

    Andreas

  3. Kristian Levring Madsen sier:

    I Danmark taler man om, at der er omkring 6000 danskere på Twitter. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det, men det var vist lige så stort et gætteri som dit, Frederik😉

    Men hvis det er rigtigt, så må det nok formodes, at antallet af normænd er højere eftersom brugen af sociale medier er mere udbredt i de norske fjelde.

    Mvh. Kristian

  4. Ronnie sier:

    @Andreas: Ja, men det er samme søkeformat som brukt i artikkelen. Han skriver jo også at det dukker opp flere treff på samme person. Ville bare vise at researchen han bruker som utgangspunkt ikke er så riktig, og at forbeholdet om at mange ikke har skrevet Norway som location nok ikke bør undervurderes.

  5. Kanskje tiden er moden for noen kjøreregler for hvordan vi skal tagge oss selv. Vi har nylig endret oppføringen i location-feltet for vår egen side. Vi var tidligere oppført med den litt kryptiske beliggenheten Norge / Norway. Nå bruker vi kun Norge. Dette er fordi alle Tweets vi legger ut er på norsk.

    Er det noen som har forslag til regler for Location-feltet? Jeg vil foreslå skriver man på engelsk er Norway riktig, skriver man på norsk bør man bruke Norge. Skal/bør man bruke stedsnavn i tillegg?

    Martin

  6. Gode innspill her, og jeg er absolutt klar over at jeg sikkert ikke har kommet helt til bunns i undersøkelsene.

    En standardisering av location-feltet til Twitter ville selvfølgelig hjulpet, og det kan være så enkelt som å endre feltet fra å være fritekst til en nedtrekksmeny på land i det minste. Da vil det være lettere å grave. Nå spørs det selvfølgelig om Twitter ønsker det da…

  7. Men da ville ikke @satan dukket opp på Twitter elite listen for Norge med location: hell (Nord-Trøndelag)
    http://twitter.grader.com/location/?Location=norway

  8. Bingo sier:

    Who cares?! Jeg forstår ikke hvorfor Twitter er så kult, det er jo bare statusoppdateringer på lik linje med det Facebook tilbyr. Jeg personlig gidder ikke å skumme Twitter for om Britney eller 50 Cent sier noe lurt.

  9. @Bingo: Nå vet jeg ikke om du er på Twitter, eller hvem du i så fall er der, men Twitter er mye, mye mer enn hva Britney eller 50 Cent sier. For min egen del er det utvilsomt det stedet der jeg får svar på spørsmål raskest, nyheter opptil flere timer før de tradisjonelle mediene, og et globalt nettverk med utrolig oppegående mennesker. Felles for de fleste er en genuin interesse for å kommunisere, dele og spre kunnskap. Man følger de man ønsker, og dermed bestemmer du vel også selv hva slags utbytte du kan få. Men at det tar tid å komme inn i skal jeg ikke stikke under en stol, selv om det er en god investering, etter min mening.

  10. interessant med et slikt regnestykke på hvor mange vi er på twitter Fredrik. Jeg tror at 5000 er et forsiktig estimat.
    Ellers vil jeg hive meg på svaret ditt til Bingo Veldig enig i det du sier. Utdyper gjerne litt videre: Joda, facebookstatusen og twittermeldinger ligner mye på hverandre. Men…
    Det er relativt få av vennene mine og facebookkontaktene mine som er på twitter, og det er enda færre av de jeg følger på twitter som jeg ville lagt til på facebook – sånn med det første.
    Samtidig så er twitter så bra fordi det er kun er 140 tegn. det er ikke fotoalbum, diverse applikasjoner, grupper, fansider, arrangementer osv. Dermed er det samtalen og informasjonsutvekslingen som kommer i fokus. Det er mye støy i den (de) samtalen(e) – men det er ikke annen støy.

  11. Thomas sier:

    Interessant regnestykke Fredrik som jeg støtter 100%, tror dine estimater stemmer ganske bra med virkeligheten. Også interessant å lese bingo sin kommentar, som nok reflekterer synet til svært mange «vanlige forbrukere». Vi har helt klart en jobb her når det gjelder å synliggjøre fordeler med twitter kontra bare bruke facebook.

    Vi går inn i en spennende tid🙂

  12. Hanne LK sier:

    Veldig interessant regnestykke. Synes jo det virker som tallene fra Danmark og de andre søkene støtter opp om det du hadde kommet fram til.

    Men finnes det virkelig ikke noen som kan hacke sammen et eller annet som kan finne ut dette? Hadde vært interessant om Twitterfolka selv kunne være interessert i å gå ut med tall.

  13. Oceanwatcher sier:

    Sendte nettop en Tweet om en mulig løsning. Bruk ISO forkortelsen som tag på slutten av Location. For nordmenn skulle det da bli #NO . Burde ikke det funke? Gjenstår jo bare å få alle med på det da…🙂

  14. Aimar sier:

    Det var 5K før jul. Etter nytt år tok det rimelig bra av. Når jeg får de offisielle februartallene skal jeg se om jeg kan få til å fyre opp en liten bloggpost.

  15. @Aimar: Veldig interessant! Hvor får du de offisielle tallene fra? Si gjerne fra når du får tallene, så viderebringer vi bloggposten din her.

  16. Fredrik sier:

    @Oceanwatcher
    skal jeg da skrive Trondheim, Norway #NO i profilen min? eller NO-nb (haha)

    @Aimar ja hvem får du disse offisielle tallene fra? teller du over selv?

    Selv trur jeg ikke det kan være mye over 10,000 som har sted som Norge, men antal Nordmenn på twitter vil jo være usikkert, en dag befinner jeg meg i Bangkok og velger jo selvfølgelig og endre fra Trondheim til Bangkok. Jeg er fortsatt Nordmann, men befinner meg i Thailand. Skal jeg skrive Bangkok, Thailand #NO? Nei, det ser rart ut! for og få det til og fungere med og vite hvilke land hver enkelt komemr fra, må vi gjøre noe annet enn location.

    Alle kan jo f.eks sende en melding som inneholder #HvorMangeNordmennPaTwitter

  17. almirm sier:

    Prøvde å legge til telefon på mi twitter acc og får følgende meldning: » Note: We currently don’t support sending SMS notifications to this number. You may still verify your phone and update Twitter, but we won’t deliver to your phone. »
    Tror nok dette er bare en midlertidig løsning fordi det er ikke i interesse av twitter å være begrenset.

  18. Sissel Vedal sier:

    Vet man noe om hvor mange som bruker Twitter totalt?

    @sisselv

  19. Johshh sier:

    @Bingo: Du har vel ikke helt forstått hva Twitter er nei🙂 Ta en titt her:
    http://thomasmoen.com/news/show/36672

Legg igjen en kommentar

