Kommunikasjonsevolusjon, ikke revolusjon

I Dagens Næringsliv i dag skriver konsernsjef i Creuna Arne Hjeltnes et innlegg om endringene i kommunikasjonslandskapet. Han gir et godt bilde av dagens utfordringer, der selskaper kutter kraftig i reklame- og markedsbudsjettene og skriker etter alternative metoder for å nå målgruppene sine. «Forbrukaren er fri og det er uavgrensa tilgang på alt, heile tida». Nettopp!  Jeg er enig i alt han skriver, men pirkete som jeg er reagerer jeg på to spesifikke ord — markedsføring og kommunikasjonsrevolusjon. Disse to ordene viser dessverre at det er et stykke å gå, når selv de som er blant de beste i bransjen i bunn og grunn tenker tradisjonelt.

Markedsføring har i følge Wikipedia et tradisjonelt fokus på produktene. I praksis vil markedsførere velge ut en eller flere målgrupper, posisjonere bedriftens produkter eller tjenester mot målgruppen, og bruke prissetting, kommunikasjon og atferd til å skape assosiasjoner som gir bedriften en verdifull plass i kundenes bevissthet. I mitt hode er dette en systematisering av monolog. Av den grunn blir det feil å bruke ordet markedsføring i sammenheng med dialogen som føres på Internett. Kommunikasjon derimot er mer presiserende. Det er som jeg sier hver gang jeg holder et foredrag eller har et møte med en kunde; det handler ikke lenger om deg, men om dem (målgruppen). Det handler ikke om teknologi, men om kommunikasjon. Internett er ikke en kanal, men en plattform. Dette er ikke en ropert, men et høreapparat. Og kanskje det vanskeligste av alt — det er ikke lenger vi folk er opptatt av, men jeg. Målet er ikke å kontrollere samtalen, målet er å muliggjøre, inspirere, lære og ikke minst engasjere målgruppen. Det siste kan markedsføring være eksepsjonell til. Det andre kan kun kommunikasjon og dialog bidra til.

evolution

Kommunikasjonsrevolusjonen er et annet uttrykk jeg bet meg fast i. Revolusjon er en fundamental, akselererende endring og knyttes ofte til samfunnsendringer. Det har ikke vært en revolusjon i kommunikasjonsfaget. Endringen er rett og slett ikke fundamental nok. Den er drevet av forbrukeren over tid og ikke av bransjen, og må derfor sees på en naturlig prosess og tilpassing til markedet. Vi er derfor en del av, og midt inne i, en evolusjon. Evolusjon er en mer langsiktig og gradvis endring, i motsetning til revolusjon. Vi mennesker har snakket med hverandre over hekken i noen generasjoner. Vi har sittet til bords i selskaper og konversert. Vi har spurt fremmede om veien. Vi har engasjert medmennesker gjennom dialog lenge. World Wide Web er tjue år i år, og siden inntoget av dette fenomentet har vi gradvis overført vårt dagligliv til denne plattformen. Det er ikke noe hokus pokus med nye medier, sosiale medier, sosiale nettverk, debattfora eller plattformen Internett som kommunikasjonsfasilitator. Den er der, tilgjengelig for alle, hele tiden, bedrifter, organisasjoner, privatpersoner og politikere. Det er bare å bruke vanlig høflighet og ydmykhet, så er også du klar for den nye mediehverdagen.

Men, du er på rett spor og milevis forran tradisjonelle PR- og reklamebyråer. Framtida ER nett no. Men driveren er ikke søk og sosiale nett. Det er ikke det folk flest bruker tiden sin på. Driveren er deg og meg, og sammen skaper vi kommunikasjonsevolusjon.

5 svar til Kommunikasjonsevolusjon, ikke revolusjon

  1. Blablabla sier:

    På ulike steder har det vært syvtusenfemhundreogåtti innlegg med samme innhold som ditt. Bare i dag.

    Når skal dere som «KAN» dette slutte å preike og begynne å levere? Jeg er møkklei all gnåling om at dette er fremtid… nå… vi har skjønt det….

    Gi oss konkrete caser. Alle har fått med seg teorien.

  2. fjoseberg sier:

    Blablabla: Innlegget til Eriksen griper tak i kjernen av en interessant diskusjon. Er dette med sosiale medier noe nytt? Er det en revolousjon i form av nye teknologiske muligheter, eller er det en naturlig utvikling av måten vi kommuniserer med hverandre? Denne diskusjonen er ikke ferdig, selv om du strever med å se de praktiske løsningene som de fleste av oss andre faktisk ser hver eneste dag:

    Når du leser om en gruppe på Facebook som endelig blir lyttet til av en sjokoladeprodusent – det kan være dyktige kommunikasjonsfolk som står bak. Eller når Arbeiderpartiet aktiviserer velgere ved å utvikle en wiki på sine nettsider som faktisk aktiviserer velgerne. Tror du Jens kom på ideen selv? Hva med Amnesty sin folkeaksjon for søkelys på menneskerettighetsaktivister vi sin blogg? Eller når Dell, Virgin, Norges Speiderforbund og Arnold Shw. er aktive i sosiale medier – tror du det er sosionomer eller kommunikasjonsfolk som har bidratt med råd?

    Det blir litt som med fotballtrenere: Når det går dårlig er det deres skyld, og når det går bra er spillerne fantastiske.

    Når det er sagt; Meriksen – du må velge noen formulereringer som ikke er hentet rett fra INMA/Slideshare🙂

  3. Almir sier:

    Det som jeg liker i Marius`s post er at han lager direkte skille mellom begreper,synligjør forskjellen mellom tenkemøter som enten beriker eller bekrefter tenkemøten hos en leser. Skulle ønske at han forleste på noen av våre høyskoler.

  4. @blablabla Som @fjoseberg skriver så ser du det hver dag, vi jobber med det hver dag, og ja casene kommer ut etterhvert.Og dessverre så har ikke alle fått med seg teorien enda. Men det blir flere og flere hver dag.

    @fjoseberg – Takk for bra kommentar, og når det gjelder formuleringene som er hentet fra INMA-foredraget, så er det vel greit siden jeg har laget det og holdt det😉

    @Almir – Hyggelig tilbakemelding. Og ja, jeg foreleser ad hoc ved høgskoler. Kanskje mer til høsten.

  5. […] nivå er en mer passende beskrivelse. Og det kommer an på hvordan man bruker sosiale medier som en kanal for et […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: