Neste stopp: FriendFeed?

Jeg skal ikke påstå at jeg var den første i Norge som blogget om Twitter, ei heller var jeg den første nordmannen som ble medlem. Men jeg var forholdsvis tidlig ute med å tippe at Twitter ville slå an i et blogginnlegg på det som da var GCI Communiques blogg. Det er deilig å ha rett, og når politiske partier, TV-kjendiser og sportsidoler nå har inntatt Twitter, og tjenesten blir populær selv for mannen i gata, ser bjellesauene i den digitale nettflokken etter nye beitemarker.’

FriendFeed kan være neste stopp. I løpet av de siste 24 timene har i overkant av 100 nye abonnenter lagt meg til på FriendFeed, for min kollega Marius er tallet enda høyere: 202 var antallet mailer i hans innboks som varslet om at «XXXXX has subscribed to your FriendFeed.»

Selv om jeg har hatt konto på FriendFeed et drøyt år, så har jeg egentlig aldri tatt tjenesten ordentlig i bruk, men jeg ser at det er både fordeler og ulemper med tjenesten. Det er enklere å følge diskusjoner på FriendFeed enn på Twitter, men samtidig blir mengden støy større siden man også kan legge til alle sine andre sosiale medier-kontoer.

Johan Høgåsen-Hallesby i SecondBrain har skrevet en strålende god sak om «To FriendFeed or not to FriendFeed,» som også oppsummerer mitt eget syn på tjenesten akkurat nå. Når det er sagt, så vil jeg definitivt gi FriendFeed en sjanse, så legg meg gjerne til som følgesvenn der også.

Du finner alle i Sermo Consulting på FriendFeed her:

Marius Eriksen: http://friendfeed.com/meriksen
Rikke Moe: http://friendfeed.com/hvorforikke
Thomas Tangen: http://friendfeed.com/thomastangen
Ingeborg Volan: http://friendfeed.com/ingeborg
Fredrik Johnsen: http://friendfeed.com/frjohnsen

7 svar til Neste stopp: FriendFeed?

  1. iacob sier:

    Det vil overraske meg meget om FF vil være noe vi snakker om i neste uke. Det er kjekt å samle online innhold på et sted, men samtalen løper best på twitter. Og den er viktigst.

    «Tilleggsfunksjonene som mangler i Twitter er Twitters styrke, ikke shortcoming.»

    http://mykaroshi.com/post/103447043/to-friendfeed-or-not-to-friendfeed

  2. Husker ikke hvem som sa det, men «FriendFeeds største problem er at det ikke er Twitter», og det er jo i samme gata som Johan sitt sitat. Jeg er heller ikke sikker på om FriendFeed er «det neste», men det det er et interessant fenomen når så mange tydligevis kaster seg hodestups på en ny tjeneste bare over noen få dager. Dette er vel ikke noe media har hypet heller, så vidt jeg kan se…

  3. iacob sier:

    Ja, enig. Det er pussig at ‘alle’ (iallfall noen hundre;)) plutselig skulle hoppe på nå.

    Videre tror jeg ikke denne ideen om «det neste» nødvendigvis holder vann. Det vil overraske meg stort om noen klarer å utkonkurrere f.eks facebook de nærmeste årene.

  4. Hm, Friendfeed var jo ekstremt hot over i Silicon Valley i fjor, og jeg ser noe av fordelen med den ekstra funksjonaliteten som mulighet for lifestreaming, å kommentere tweets etc. Men gir det meg som en vanlig dødelig (aka ikke Robert Scoble) bruker noen egentlig verdi? Nei, ikke spesielt i mine øyne.

  5. Almir sier:

    Har registrery meg på FF i dag og ser ingen støre fordeler i forhold tiltwitter. Følte at jeg måtte sjekke tjenesten for å «henge med» siden jeg leste noen tweets om FF. Tror FF har mer potensiale i prvat sfære enn twitter. Henger sterkere kobling med assosiasjon «frend» og dermed oppfates som mer privat.
    Blir egentlig ikke noe nytt snarere «more of the same» hvis man ser med muligheter på facebook, myspace, twitter….ikke noe nytt eller vesentlig fordel. Twitter har ennå ikke oppnåd kritisk masse i Norge men kommer nok til å skje i løpet av sommer.

  6. Marte sier:

    For meg er twitter og FF to forskjellige ting. Skal ikke si at jeg har brukt det veeldig aktivt siden jeg registrerte meg i fjor, men allikevel er det fint å stikke innom og finne bilder/linker/videoer folk har delt. Lite kommunikasjon med andre, annet enn en kommentar i ny og ne. For kommunisere gjør vi jo på…twitter.
    (Ser ellers at friendfeedbuzzen på twitter ikke bare gjelder norske, men også hos en del av de utenlandske jeg følger. Snøballeffekt når alle twitrer om det?)

  7. […] FriendFeed – det er bare å notere seg navnet med en gang. Tjenesten som er laget av fire tidligere Googleansatte er noe av det hotteste på nettet akkurat nå, og nordmenn strømmer til tjenesten i hopetall. Samtidig ser vi at folket flykter fra Twitter. Er FriendFeed neste stopp?  […]

Legg igjen en kommentar

