TripAdvisor-sjefen om fekting og sosiale medier

Supersuksessen TripAdvisor.com har hatt stort utbytte av sosiale medier. Administrerende direktør Steve Kaufer var kaptein på fektelaget ved Harvard. I et intervju med Erik Qualman på SearchEngineWatch (del 1 her, del 2 her) røper han tre ting han har lært fra fektesporten:

  1. Du må forutse motstanderens neste trekk og strategi
  2. Du må være myk og fleksibel
  3. Du må ha killer-instinkt nok til å forstå hva som skal til for å vinne.

Jeg tillater meg å oversette noen gullkorn fra Kaufer, så kan dere lese hele intervjuet hos SearchEngineWatch.

Kaufer mener at all suksess med sosiale medier handler om at brukerne skal få en god, nyttig opplevelse av tjenesten din.

— De fleste tror at folk bare tar seg tid til å kommentere eller skrive innlegg når de vil slippe ut litt aggresjon eller diskutere en dårlig opplevelse. Det er rett og slett ikke sant, i alle fall ikke for oss. Flertallet av våre flere enn 20 millioner anmeldelser og kommentarer på TripAdvisor er positive. Folk har rett og slett lyst til å bidra til et nettsamfunn de føler har gitt dem en god tjeneste.Vi ser dessuten at brukernes egne bilder alltid er mer populære enn vakre bilder tatt av profesjonelle. For brukerne virker slike bilder mer ekte . Nå som stadig flere deler bilder via Facebook, mobiltelefoner og liknende, vil denne delen av reise-anmeldelsene våre bare bli mer og mer verdifull.

TripAdvisor har hatt stort hell med noen applikasjoner på Facebook og YouTube. På Facebook lanserte de restaurant-anmeldelsestjenesten «Local Picks» høsten 2007. På 15 måneder vokste den fra under 100.000 serveringssteder til nesten 500.000 anmeldte restauranter. «Cities I’ve visited» har 1.749.279 aktive brukere i måneden. På YouTube la de ut en kort video med kjendisen Rosario Dawson, den er sett mer enn en million ganger. Hva er hemmeligheten bak suksessen?

– Jeg har et skilt på døra der det står «Speed wins». Det er mottoet vårt for bruk av sosiale medier også. For hver suksess du får se, har vi prøvd og forkastet en mengde muligheter. Teamet bak «Cities I’ve visited» anslo at det ville ta fire måneder å lage tjenesten. Jeg utfordret oss til å klare det på fire dager. Vi klarte det.

TripAdvisor deler villig sine anmeldelser og innhold med andre nettsteder, for eksempel hoteller og flyselskaper. Han er ikke redd for at det skal redusere antallet besøk på egen hjemmeside.

– Alt handler om brukerens opplevelse. Hvis jeg er nettbruker på jakt etter hotellrom, vil jeg gjerne ha tilgang til evalueringer fra andre reisende på samme sted. Det er ikke sånn at hvis en bruker ser vår informasjon på en annen side, trenger de ikke besøke TripAdvisor. I mange tilfeller vil kunden trenge mer informasjon og besøke TripAdvisor for å finne den. Eller kanskje kommer de til TripAdvisor etter at de har vært på reisen for å legge inn en anmeldelse. Og husk at for mange kunder blir anmeldelsen på hotell- eller flyselskapets side deres første møte med TripAdvisor. All informasjonen lenker tilbake til sidene våre og bærer logoen til TripAdvisor.

Akkurat nå snakker «alle» om Twitter og sosiale medier. Hvorfor skjer det nå?

– Mange hevder at vi alle er grunnleggende sosiale dyr. Det er for så vidt sant. Men jeg tror noe av det undervurderte ved sosiale medier er hvor passivt det er. E-post krever at du sender et svar. Med Facebook og andre like tjenester kan du være en passiv observatør, og du kan dele innhold uten å måtte forstyrre noen.

Ett svar til TripAdvisor-sjefen om fekting og sosiale medier

  1. Almir sier:

    Så sant , så sant.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: