Wall Street Journal fjerner «sosial» fra sosiale medier

Jeg har ti år som journalist bak meg, selv om jeg nå har gått over i kommunikasjonsbransjen. Gamle vaner er ikke lette å vende, så jeg er fortsatt godt over gjennomsnittlig opptatt av journalisters bruk av sosiale medier. Som ivrig forum- og nettbruker fra de gode gamle IRC-dagene mener jeg også at det som kjennetegner sosiale medier, er at de er… vel, sosiale.

Derfor fikk jeg litt mental bakoversveis da jeg leste om Wall Street Journals nye intern-politikk for sosiale medier. Her blir journalistene advart mot å legge til kilder på vennelista si på Facebook. De får beskjed om å ikke diskutere/blogge om artikler som ikke har blitt publisert ennå, skrive noe om møter de har vært på, eller intervjuer de skal gjøre eller har gjort. Er du i tvil? Drøft bruken med redaktøren din.

Et skikkelig gufs fra 1990-tallet, dette. Hele saken minner om den norske debatten om hvorvidt journalister/kommentatorer kan eller ikke kan være «fan» av statsminister Jens Stoltenberg eller andre på Facebook. Og da ble det relativt greit avklart: Ja, sosiale medier kan og bør være arbeidsverktøy for journalister. Redselen for å avsløre et scoop eller en gravesak kan jeg for så vidt forstå – men jeg tror ikke en eneste journalist som sitter på en eksklusiv sak trenger å ha en regel for ikke å tvitre om det. Har du en kilde som bør holdes hemmelig? Ja, da klarer du selvsagt det uten å nedfelle prinsippet i lovs form.

Sosiale medier blir effektive verktøy først når du tar i bruk potensialet til brainstorming, innspill, kildesøk og lignende. Som kollega Rikke har funnet ut er det lite et godt nettverk på Twitter (f.eks.) ikke kan hjelpe deg med.

Så jeg vil heller refere lista til Patrick Thornton på fabelaktige BeatBlogging.org om hvordan journalister kan (bør?) bruke sosiale medier:

  • Vær ærlig, åpen, tilgjengelig og gi innsyn i arbeidsprosessen din. Dette vil gi deg flere kilder, terskelen for å ta kontakt blir mye lavere.
  • Bruk vettet! Du har gode journalistiske reflekser etter noen år som reporter, disse hjelper deg godt i gang på nett.
  • Bygg et så stort nettverk som mulig ved hjelp av sosiale medier.
  • Diskuter gjerne saker du jobber med. Inviter til dugnad, engasjer publikummet ditt og la dem hjelpe deg. Kanskje sitter de på fakta, lenker eller annen informasjon du ikke har.
  • Vær menneskelig. Vær ekte. Vis at også journalister har sjel.

Litt nysgjerrig nå: Har norske redaksjoner opprettet interne retningslinjer for sosiale medier? Er det behov for det? Eller prøver vi oss fram?

Ett svar til Wall Street Journal fjerner «sosial» fra sosiale medier

  1. Andrea sier:

    Hos oss i HTGM (nettavisen til Harstad Tidende Gruppen), jobber vi med retningslinjer for bruk av sosiale medier. Har faktisk akkurat kalt inn til et møte i arbeidsgruppa. Dette både for å hindre at folk går i feller, men ikke minst for at de som ikke er så ivrige skal lære seg at det er gode arbeidsverktøy.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: