With love from me to you – sosiale medier bidrar til utvikling

Internett gir deg og meg her i Norge sjansen til å hjelpe Mukadis i Tajikistan, Antoniette i Rwanda eller Juan i Bolivia til å bli vellykkede bedriftseiere.

«Saman er ein mindre aleine» heter ei populær bok av Anna Gavalda. Tittelen klinger spesielt godt på internett. I alle fall tror jeg at kampen for å skape seg et bedre liv i mindre utviklede regioner av verden, ofte kan fortone seg ganske ensom.

Florinda Agustina Garcia Lopez fra Guatemala er kunsthåndtverker og har fått lån via Kiva. Foto: <a href ="http://www.uncorneredmarket.com/">Uncornered Market</a>

Florinda Agustina Garcia Lopez fra Guatemala er kunsthåndtverker og har fått lån via Kiva. Foto: Uncornered Market

Begrepet mikrokreditt ble kjent for de fleste da Mohammad Yunus og Grameen Bank fikk Nobels fredspris i 2006. Mikrokreditter er små lån gitt til personer som vanlige banker ikke vil gi kreditt. De tjener ikke nok penger. Flere hjelpeorganisasjoner har gjort veldig vellykkede utviklingsprosjekter med slike bitte små lån. Med internett og elektroniske pengeoverføringer kan du og jeg være vår helt egen hjelpeorganisasjon.

Kiva er en mikrokreditt-tjeneste som lar privatpersoner låne bort penger – små eller store beløp – til gründere i utviklingsland. Og det virker! Siden oppstarten i 2005 har privatpersoner lånt bort nesten 74 millioner dollar. 175.850 gründere har fått hjelp fra nesten en halv million mennesker i 184 land. Nesten 99% av lånene blir tilbakebetalt. Hundretusenvis av familier har fått et bedre liv.

Denne uka lånte jeg bort 25 dollar til Afi Agbadji i Togo som vil kjøpe inn flere varer til butikken sin. Det tok en uke fra hun ba om et lån på 650 dollar fra mikrokreditt-partneren Wages til nok penger var samlet inn på nettet. Nå ser jeg på min profil på Kiva at hun har satt i gang og er i tilbakebetalings-fasen av lånet sitt.

Når jeg selv kan velge hvem jeg vil låne bort penger til og følge med på hvordan de gjør det, får jeg lyst til å gjøre mer. Dermed er internett ganske genialt, det gir direkte kontakt med låntakerne. Litt som å fjernadoptere et barn, bare at man fjernadopterer voksne som betaler tilbake etterpå.

Sosiale medier bidrar sterkt til å spre denne crowdsourcing-tanken for bistand. Kiva har eksistert i mange år, og blitt omtalt like lenge – blant annet skrev Are Slettan om tiltaket i 2007. Men jeg hørte om Kiva via Twitter, og kom i gang som lånehai ved hjelp av en utfordring. Det er mange som meg – 40 stykker tilhører gruppa «Tweeps from Norway«, vi som bruker Twitter for å minne oss på at Kiva finnes. 453 er medlemmer i givergruppa fra Norge.

Det er blitt utrolig enkelt å hjelpe. Og morsomt, siden du ser at det virker. Det finnes en utlåns- eller giverorganisasjon for nesten hva det måtte være – Ashoka støtter ideer til sosial utvikling, Microplace minner mye om Kiva, Vittana gir lån til utdanning. Investeringen er ikke større enn noen øl på byen, et fjernadoptert barn eller et månedlig lønnstrekk til Flyktningehjelpen, men dette er mye morsommere å følge med på. (Sånn føles det i alle fall for meg, for jeg støtter både SOS Barnebyer og Flyktningehjelpen hver måned fra før.)

Så hiv deg på, bli med på dugnad! Gjør gjerne som Arnstein Larsen – gi litt til Kiva hver lønningsdag. Det skal jeg.

(Takk til Are Slettan, Anders Aalbu og Johan Bryggare for innspill underveis!)

Ett svar til With love from me to you – sosiale medier bidrar til utvikling

  1. Kiva er dessuten godt representert i Facebook, gjennom egne Kiva-applikasjoner og ikke minst muligheten til å publisere i din egen Facebook-nyhetsstrøm direkte fra Kiva om at du har lånt bort penger.

Legg igjen en kommentar

