Norske journalister omfavner Twitter

Ingen stor overraskelse for den som har brukt Twitter en stund, kanskje, men vi har fått en bekreftelse: Norske journalister er hjertelig tilstede på Twitter.

Sammen med Cision har Sermo Consulting (som ikke er et mediebyrå selv om DN har kalt oss det) gjennomført en undersøkelse om norske journalisters bruk av mikroblogger. Og halvparten av de spurte journalistene har brukt eller bruker Twitter. Undersøkelsen gjengis i Dagens Næringsliv i dag, sammen med flotte intervjuer med Eugene Brandal Laran i Dagbladet og Martin Grüner Larsen i Klassekampen. For den som lurer på mer, tenkte jeg å refere resultatene her.

Flest lokaljournalister

Kort om undersøkelsen først: 132 journalister og redaktører har svart. 82 av dem oppgir at de hovedsakelig jobber med lokalnyheter. De øvrige fordeler seg relativt jevnt på kultur, politikk, innenriksnyheter, kommentar/debatt og andre fagområder. Undersøkelsen ble gjennomført i midten av juni 2009.

28 prosent sier de både har skrevet i og lest mikroblogger, mens 22 prosent har lest en mikroblogg. Nøyaktig 50 prosent har aldri verken skrevet i eller lest mikroblogger (alle de spurte besvarte spørsmålet). Og bare 13,6 prosent av de spurte avviser blankt at de vil bruke mikroblogger i framtida – mens 24 prosent sier de definitivt vil bruke mikroblogger og 62 prosent er usikre (66 av de spurte besvarte spørsmålet).

Blant mikrobloggerne er det Twitter som er fullstendig dominerende – halvparten av de som som svarte, oppgir å ha en Twitter-profil. Én bruker Jaiku, én bruker FriendFeed, og i tillegg er det en Origo-bruker blant de spurte. 48 prosent har ingen mikroblogg-konto. (77 svarte på dette spørsmålet.)

Research, ideer og leserkontakt

Så hva bruker de Twitter til? Det meste, hvis vi skal tro undersøkelsen.Survey1

  • Research: 30 prosent
  • Tilbakemelding fra leserne: 12 prosent
  • Få ideer til artikler: 23 prosent
  • Få kontakt med kilder, gjøre intervjuer: 13 prosent
  • Markedsføre seg selv/bygge merkevare: 17 prosent
  • Finne ut hva mikroblogger er: 28 prosent
  • Bygge nettverk med andre journalister: 15 prosent
  • Privat bruk: 29 prosent
  • Annet (stort sett: «bruker ikke»): 32 prosent

(103 av de spurte besvarte spørsmålet)

Synes Twitter er sladder

Hva synes mediefolket om innholdet på Twitter? De deler seg pent på midten. 48 prosent er helt eller delvis enig i påstanden «mikroblogger brukes til å dele private meldinger og sladder, og er ikke interessant». Samtidig sier 62 prosent seg helt eller delvis enig i påstanden «flere journalister vil bruke mikroblogger», og 39 prosent er helt/delvis enig i at «mikroblogger vil bli stadig viktigere for journalistisk research».

survey2

Hva betyr så dette for oss?

I kommunikasjonsbransjen er journalisters bruk av Twitter verd å merke seg, av to grunner.

1) Journalister har en tendens til å være «early adopters» og tilegne seg nye vaner før resten av befolkningen gjør det. Det så vi med Facebook i 2007, og tendensen ser ut til å gjenta seg med Twitter. Journalistene kommer først, folket kommer etter. Delvis kan dette skyldes at journalister stort sett er nysgjerrige og teknologisk oppdaterte mennesker. En annen årsak kan være at journalister elsker å skrive om det de selv er opptatt av (Sesams nyhetssøk gir 8900 oppslag på «Twitter» hittil i år). At mediene skriver om sosiale medier, pirrer interessen i befolkningen for øvrig.

2) Mikroblogger er et fint verktøy for kontakt med journalister. Kontakten blir mer uformell og dagligdags, og det er en fin måte både for kommunikatører, næringsliv og offentlig sektor til å tipse, kommentere og diskutere med journalister på. Denne bloggposten fra Todd Defren sier det egentlig fint: Det er ikke viktig om kunden er klar for sosiale medier – tradisjonelle medier er klare. Det er ikke nødvendigvis bedre eller annerledes enn tradisjonell mediekontakt, men et supplement. Og vi ser at de som er gode på sosiale medier, lett får gjennomslag i tradisjonelle medier, som Stormberg.

(Og det burde nesten være unødvendig å nevne, men journalisters twitterbruk tilsier også at personer av offentlig interesse skal være litt forsiktige med hvordan man ordlegger seg på Twitter. Vi antar at FrPs Jørund Henning Rytman har lært.)

Saken gjengis også i Propaganda og i Kampanje.

11 Responses to Norske journalister omfavner Twitter

  1. Virrvarr sier:

    Fin artikkel, absurd nettsideopplegg. Hvorfor har dere satt alle lokalinnlegg til å ha samme url som hovedsiden? Jeg vil gjerne bokmerke denne artikkelen, men får ikke lov, siden den har http://sermo.no som url, ikke http://sermo.no/norske-journalister-omfavner-twitter/ for eksempel. Dette gjør det veldig vanskelig å finne igjen enkeltartikler hos dere uten å lagre dem i rentekst lokalt. Mulig å fikse?

  2. Du har så rett… Vi jobber med saken, og ila et par uker kommer vi med helt ny blogg og nettside der alt dette er i orden.

    I mellomtiden kan du bokmerke og dele denne linken: https://sermoconsulting.wordpress.com/2009/07/27/norske-journalister-omfavner-twitter/

  3. Geir Holen sier:

    Interessante tall, men skulle gjerne ha visst litt mer om disse lokaljournalistene. Er det de store regionsavisene, (DT, FB, BT osv.) eller er det mindre lokalaviser?

    Ellers så er det jo et poeng at det ser ut som det ikke er en eneste sportsjournalist med. Etter min mening er det TV2 Sporten som har klart å bruke Twitter best i kombinasjon med sitt originale produkt, hvor Twitter-meldingene har skapt merverdi til Tour de France-sendingene.

  4. Hei Geir. Har sjekket utvalget i undersøkelsen, det var 11 sportsjournalister med. Men om noen av dem er fra TV2, vet jeg ikke.

  5. Erik J Augestad sier:

    Hei, et spørsmål:
    Hvordan kommer jeg meg videre fra den engelske registringssiden og til «norske» twitter ?
    Både Google og Facebook finnes .ed .no toppdomene, men det finnes ikke noe twitter.no.
    Takknemlig på svar via min email; erau@hotmail.com

  6. @Erik: Det finnes så vidt jeg vet ikke noen norsk registreringsside på Twitter.

    Hva som kan være grunnen til dette kan vi sikkert spekulere i, men Google tjener vel en del penger i Norge, og nordmenn var jo tidlig på Facebook. På Twitter står vel nordmenn for godt under en prosent av totalen.

  7. knut sier:

    Hvordan ble utvalget trukket og fra hvilken populasjon? Hvordan ble selve undersøkelsen gjennomført (intervju, telefon, epost, web, annet)? Hva er svarprosenten? Er funnene statistisk signifikante?

  8. Ville bare si at jeg har laget en engelsk-språlig presentasjon av undersøkelsen på min blogg BetaTales: http://www.betatales.com

    Dere finner innlegget her

  9. Almir sier:

    Trodde at det var flere journalister som brukte Twitter. Men for noen er det kanskje fortsatt «nye» sosiale medier innkludert facebook.

  10. […] Consulting publiserte nylig en rapport om at norske journalister omfavner Twitter. Selv om halvparten av journalistene mener at Twitter inneholder mye sladder så mener nesten like […]

  11. […] er på 20 år. Twitter og LinkedIn er relativt små nettverk i sammenheng, men har innflytelsesrike brukere som journalister og […]

Legg igjen en kommentar